Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: linkage

Ja,vreemd eigenlijk dat Maple specifiek dit resultaat geeft.
0<θ<2π ,dus ook 60,98°
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.737
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: linkage

Heb je niet bij vergissing ergens vastgelegd dat π - β - Θ = π/2, ofwel β + Θ = π/2 ?

Met die voorwaarde kom je op 60,98°.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: linkage

Nee, ingevoerd zonder enige voorwaarde of restrictie
Maple
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.737
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: linkage

Vreemd dan dat Maple met die waarde komt en zelfs een formule.
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.737
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: linkage

Kun je Maple tussenstappen laten zien?
De laatste stap is wel heel groot.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: linkage

expand/combine/isolate for theta/simplify
maakt allemaal niet uit
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.737
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: linkage

Als ik de vergelijking na "simplify trig" neem, dan krijg ik
\(A\cos{\theta}+B\sin{\theta}=C\cos{(\beta+\theta)}\)
met
\(A=-\cos\alpha+2\)
\(B=-\sin{\alpha}\)
\(C=\sqrt{5-4\cos{\alpha}}\)
(ik begrijp niet dat Maple die gelijke termen als 21/4 aan beide kanten laat staan...)

Met
\(\cos{(\beta+\theta)}=\cos{\beta}\cos{\theta}-\sin{\beta}\sin{\theta}\)
geeft dat
\((A-C\cos{\beta})\cos{\theta}=(-C\sin{\beta}-B)\sin{\theta}\)
\(\tan{\theta}=-\frac{A-C\cos{\beta}}{C\sin{\beta}+B}\)

Als ik teller en noemer uitreken komen ze beide op nul uit...

Waarom dat zo is heb ik nog niet uitgezocht maar het is vast geen toeval.
Kortom, Θ is onbepaald.
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 2.954
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: linkage

Uit de opgave is het toch heel voor de hand liggend dat AB zich kan aanpassen aan een willekeurige hoek theta. Vreemd dat daar zoveel aan getwijfeld wordt. Maple zal convergeren naar een 'willekeurige' oplossing.
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.737
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: linkage

wnvl1 schreef: za 15 okt 2022, 21:30 Uit de opgave is het toch heel voor de hand liggend dat AB zich kan aanpassen aan een willekeurige hoek theta. Vreemd dat daar zoveel aan getwijfeld wordt. Maple zal convergeren naar een 'willekeurige' oplossing.
Ik zou wel graag weten waarom Maple precies op die uitkomst belandt.
Je zou mogen verwachten dat het programma aangeeft dat er geen eenduidige oplossing is.
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 2.954
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: linkage

Ukster heeft eerst via projectie de coördinaten van de punten bepaald met behulp van cosinussen en sinussen. Dan nog eens de cosinus regel toepassen lijkt mij geen toegevoegde waarde te hebben. Kom je dan niet gewoon een goniometrische identiteit uit, die oneindig veel oplossingen heeft? Maple pakt er eentje uit blijkbaar, maar wat ze doen weten we natuurlijk niet aangezien we niet de broncode hebben.
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.737
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: linkage

wnvl1 schreef: zo 16 okt 2022, 14:33 Maple pakt er eentje uit blijkbaar, maar wat ze doen weten we natuurlijk niet aangezien we niet de broncode hebben.
Vreemd als Maple willekeurig een oplossing zou kiezen uit een hele reeks mogelijke waardes. Maar nog vreemder is dat Maple met een formule komt. Waar die vandaan komt is me een raadsel.
linkage3
Als je hier de voorlaatste regel uitwerkt krijg je \(\tan \theta=\frac{0}{0}\), onbepaald.
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 2.954
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: linkage

Ik zal later ook eens kijken.
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 2.954
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: linkage

Misschien al een bedenking zonder te kijken. Als Maple de identiteit die uitgekomen wordt herleidt naar 0=0 en ze gaan dan nog wat delen, dan zijn zo'n fouten natuurlijk rap gemaakt.
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.737
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: linkage

wnvl1 schreef: zo 16 okt 2022, 14:49 Misschien al een bedenking zonder te kijken. Als Maple de identiteit die uitgekomen wordt herleidt naar 0=0 en ze gaan dan nog wat delen, dan zijn zo'n fouten natuurlijk rap gemaakt.
Je zou verwachten dat de makers zo'n fout niet maken.
Gebruikersavatar
irArjan
Artikelen: 0
Berichten: 388
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 13:04

Re: linkage

ok, nvm, dit was fout...
Laatst gewijzigd door irArjan op zo 16 okt 2022, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Klassieke mechanica”