jou conclusie"Waarom wil je trouwens zo graag aantonen dat de koopkracht achteruit is gegaan terwijl alle bronnen het tegendeel laten zien?"
was in mijn ogen toch wel vrij stellig dat die bronnen compleet en de achtergrond ervan helder waren.
jou conclusie"Waarom wil je trouwens zo graag aantonen dat de koopkracht achteruit is gegaan terwijl alle bronnen het tegendeel laten zien?"
De meeste huizen hadden wel een wc binnen, voor zover ik weet. Maar inderdaad niet elk huis had een douche.boertje125 schreef: ↑do 27 okt 2022, 12:14 De koopkracht uitgedrukt in spullen en luxe is ontzettend veel toegenomen na 1970.
in 1970 had een redelijk deel van de huizen nog geen douche of een wc binnen.
dat lijstje was ik ook tegengekomen, maar is erg beperkt en eenzijdig. (in de supermarkt hebben ze duizenden producten) die knakworstjes, diversen soorten broodbeleg, speciaalbieren en andere producten zoals wijn, kant en klaarmaaltijden, snacks, staan er allemaal niet op.
Die gashaard was zo gek nog niet. je hele huis verwarmen is qua energiekosten niet slim. het doel is om de directe omgeving rondom de bewoners op temperstuur te houden met zo min mogelijk warmte verlies door de buitenmuren, dus moet je de temperatuur langs de buitenmuren laag houden en de temperstuur rond jezelf hoog. dat doe je door de verwarmingsbron neer te zetten waar je zelf ook bent. ontwikkeling van energie en brandstofkosten is trouwens ook belangrijk om de kosten van levensonderhoud versus inkomen over de jaren te kunnen vergelijken.
Die inkomstenstijging geld voor de periode 1970 - 2017.boertje125 schreef: ↑vr 28 okt 2022, 15:38 @Xilvo de inkomsten zijn volgens jouw berekening dus een factor 6,7 gestegen ten opzichten van 1970.
De gemiddelde woning kost nu ongeveer 17* zoveel zonder huidige lage rente zou vrijwel niemand dit nog kunnen financieren
om de woonkosten goed te kunnen vergelijken zou je op basis van zowel de huizenprijs en de rente de maandlasten moeten berekenen over de periode van bv 1970-heden. Daarbij speelt ook nog een rol dat de huizenprijzen naast schaarste gestuurd worden door rente en de hoeveelheid werkenden per huis. dus als je gaat van een periode van hoge rente naar lage rente zal je huis ineens veelmeer waard worden en bouw je dus vermogen op. andersom geldt natuurlijk ook. je zou dan de som van vermogensopbouw per maand en rentelasten moeten gebruiken als maatstaf voor de woonlasten. zonder getallen heeft het weinig zin voor dit topic.
Uiteraard beperkt, je kunt moeilijk iedere groente, ieder broodbeleg er in opnemen. Maar absoluut niet eenzijdig. Het is een heel representatieve doorsnede van de meest gekochte voedingsmiddelen.HansH schreef: ↑vr 28 okt 2022, 05:58 dat lijstje was ik ook tegengekomen, maar is erg beperkt en eenzijdig. (in de supermarkt hebben ze duizenden producten) die knakworstjes, diversen soorten broodbeleg, speciaalbieren en andere producten zoals wijn, kant en klaarmaaltijden, snacks, staan er allemaal niet op.
Ook het overgrote deel van doe-het-zelvers zal in een bouwmarkt maar een kleine fractie uitgeven van wat aan de dagelijkse levensbehoeften besteed wordt.
De laatste zin van een bericht zonder getallen.
Opmerking moderator