Als ik Relativiteitstheorie probeer te begrijpen komt het begrip 'gelijktijdigheid' langs. Mij valt op, en misschien schrijft Einstein dat zelf ook al, dat er niet een heel goede DEFINITIE van GELIJKTIJDIGHEID bestaat. Of in ieder geval niet wordt gegeven door Einstein. Bestaat er wel een algemeen aanvaarde definitie? Of moet die nog gemaakt worden? Ik kan er eigenlijk weinig over vinden.
Als ik zelf een voorstel zou moeten doen over een definitie van gelijktijdigheid in relatie tot snelheden en afstanden, dan zou het misschien iets zijn als het volgende:
Twee gebeurtenissen zijn gedefinieerd als gelijktijdig, als de sporen die ze nalaten gelijke afstanden hebben in alle mogelijke verschillende referentiestelsels met verschillende snelheden.
Is dit ongeveer een goede definitie, of bestaat er een betere?
Ter illustratie het voorbeeld van een rijdende trein en twee grafittispuiters. Als beide grafittispuiters tegelijkertijd hun grafitti spuiten, dan is de afstand tussen de 2 grrafitti's op de trein even groot als de afstand op de grond tussen de grafittispuiters. Bij niet gelijktijdig spuiten is de afstand op de trein anders dan de afstand op de grond. De afstanden moet je meten met een meetlat
Volgens mij is deze definitie vrij algemeen geldig, en kun je relatief onafhankelijk vaststellen of sprake is van gelijktijdigheid