wnvl1 schreef: ↑ma 21 nov 2022, 21:38
In jouw uitleg verwijs je naar de Coulomb interactie, maar het volume verschil tussen vloeibaar en vast is niet zo heel groot. Dus die Coulombkrachten zijn niet zo heel verschillend. Ik kan wel begrijpen dat de 'vaste' oriëntatie in een rooster een rol speelt.
Hou in de gaten dat het hier om een oplossing gaat, waaruit de natriumacetaat kristalliseert. In die oplossing zijn alle ionen omgeven zijn door een watermantel, en die schermt het grootste deel van de aantrekkingskrachten af. De effectieve interactie tussen de ionen in de oplossing is erg klein. Als je het zou willen beschrijven heb je bijvoorbeeld Debye-Hückel theorie nodig, hoewel die denk ik niet helemaal opgaat in deze situatie, maar het is een mooi begin. In het kristal zitten de ionen zo ongeveer tegen elkaar aan; en het water ertussen zit ook gefixeerd dus daar is veel minder sprake van afscherming.
Maar om te begrijpen wat er gebeurt met een zekere nauwkeurigheid, zou je dan de Schrödingervergelijking niet nodig hebben? Met andere woorden stel dat je de kinetische energie modelleert met alle vrijheidsgraden en de Coulombkrachten tussen Na+ en Ac- in een wiskundig model, ga je dan op basis van dat model de latente smeltwarmte kunnen berekenen met enige nauwkeurigheid, bvb tot op 10%? Of ga je er echt ver naast zitten en heb je echt QM nodig?
Ik geloof niet dat de Schrödingervergelijking hier veel gaat helpen. De interactie tussen ionen kun je prima klassiek beschrijven; de grootste uitdaging zit in het feit dat er tussen een groot aantal deeltjes onderling interacties optreden, en juist dan heb je aan de Schrödingervergelijking niets; of in ieder geval niets als je nauwkeurig een exacte oplossing wil uitrekenen.