goeie vraag.tuander schreef: ↑wo 23 nov 2022, 06:38 atoomklok in zwaartekrachtsveld.pngik heb een vraag: atoomklokken op aarde ('in een zwaartekrachtsveld') lopen langzamer dan atoomklokken in de ruimte buiten de aarde. Maar geldt dit alleen voor atoomklokken die een normaalkracht ondervinden (die zeg maar op een tafel staan of op de grond)? Of geldt dit ook voor atoomklokken die in het zwaartekrachtsveld in vrije val zijn? (zeg maar een klok aan boord van een vallende liftkooi of aan boord van ISS ruimtestation).
Dus de klok loopt even snel op het moment dat je hem vast houd of laat vallen?
Klopt. Als hij een snelheid bereikt t.o.v. de waarnemer krijg je ook tijddilatatie door die snelheid maar die is symmetrisch (iedere waarnemer ziet de klok van de ander langzamer lopen). Gravitationele tijddilatatie is dat niet.
Die vraag heeft geen zin zonder te vertellen vanuit welke waarnemer die klokken bekeken worden.
Volgens mij klopt dat niet. Vanaf de aarde gezien loopt een klok in een satelliet in een lage baan langzamer omdat de gravitationele dilatatie nagenoeg gelijk is aan die op het aardoppervlak terwijl er de dilatatie door de snelheid bijkomt.
Daarmee wordt denk ik bedoeld dat je het effect van sneller of langzamer lopen van de klok door afwijkingen in de klok zelf buiten beschouwing laat. het mag ook een zandloper zijn, maar die loopt niet nauwkeurig genoeg in de praktijk. maar het begrip 'atoomklok' geeft duidelijk aan wat hier bedoeld wordt volgens mij.
is dat ook op een simpele manier theoretisch aan te tonen dat de klok loopt even snel op het moment dat je hem vast houd of laat vallen uitgaande van de eigenschap van licht van snelheid c tova alle waarnemers? vanwege het equivalentieprincipe zou dat hetzelfde zijn als dat de klok even snel loopt op het moment dat je hem stil laat hangen ergens of de klok gaat versnellen dmv een kracht.
Dat klopt, de klok doet er niet toe, wel de nauwkeurigheid als je bijvoorbeeld de dilatatie op aarde wil meten.HansH schreef: ↑vr 25 nov 2022, 14:56Daarmee wordt denk ik bedoeld dat je het effect van sneller of langzamer lopen van de klok door afwijkingen in de klok zelf buiten beschouwing laat. het mag ook een zandloper zijn, maar die loopt niet nauwkeurig genoeg in de praktijk. maar het begrip 'atoomklok' geeft duidelijk aan wat hier bedoeld wordt volgens mij.
ja dat klopt. maar hoe kom je dan vanaf licht met snelheid c voor alle waarnemers tot aan tijdsdilatatie tgv zwaartekracht als je zwaartekracht en versnelling op basis van het equivalentieprincipe niet van elkaar kunt onderscheiden?Xilvo schreef: ↑vr 25 nov 2022, 17:30 Als je de afleiding van de SRT bekijkt zie je dat onderlinge snelheid van invloed is op hoe de ene waarnemer de klok van een ander ziet maar dat versnelling daar geen invloed op heeft op het moment dat de versnellende klok een snelheid nul heeft t.o.v. een stilstaande klok.