er zijn diverse filmpjes zoals bv deze:
vraag is dus even of dit logisch voor jou is.
Opmerking moderator
maar het filmpje is dus geen klassieke natuurkunde vanwege het feit dat dar geldt dat de lichtsmnelheid altijd c is. dus mij even onduidelijk wat er voor jou dan te simpel aan is.tuander schreef: ↑zo 27 nov 2022, 23:37 Gelijktijdigheid in Klassieke natuurkunde is nog best moeilijk. Het is moeilijker dan 'twee lichtflitsen waar je midden tussen in staat gelijktijdig waarnemen'. Dit houdt geen rekening met het mogen optellen van snelheden in de klassieke natyuurkunde. Het filmpje is dus wat te simpel.
Een voorwerp kan uitzetten of krimpen en zo van lengte veranderen.
Ik dacht dat in de klassieke natuurkunde het begrip 'lengtecontractie' wel gebruikt werd. In de Golftheorieen. Golfsnelheid in water, geluidssnelheid in lucht. Maar dan werd het woord 'lengtecontractie' niet gebruikt om aan te geven dat een inertiaalstelsel gekrompen was. Het woord 'lengtecontractie' werd dan gebruikt om aan te geven dat er meer of minder golflengtes pasten in een bepaalde afstand. Meen ik
Het is een mooi filmpje. Dank voor het toevoegenHansH schreef: ↑ma 28 nov 2022, 09:25maar het filmpje is dus geen klassieke natuurkunde vanwege het feit dat dar geldt dat de lichtsmnelheid altijd c is. dus mij even onduidelijk wat er voor jou dan te simpel aan is.tuander schreef: ↑zo 27 nov 2022, 23:37 Gelijktijdigheid in Klassieke natuurkunde is nog best moeilijk. Het is moeilijker dan 'twee lichtflitsen waar je midden tussen in staat gelijktijdig waarnemen'. Dit houdt geen rekening met het mogen optellen van snelheden in de klassieke natyuurkunde. Het filmpje is dus wat te simpel.
wat voor mij complex is aan deze situatie kan ik proberen samen te vatten in het volgende schema:HansH schreef: ↑ma 28 nov 2022, 09:25maar het filmpje is dus geen klassieke natuurkunde vanwege het feit dat dar geldt dat de lichtsmnelheid altijd c is. dus mij even onduidelijk wat er voor jou dan te simpel aan is.tuander schreef: ↑zo 27 nov 2022, 23:37 Gelijktijdigheid in Klassieke natuurkunde is nog best moeilijk. Het is moeilijker dan 'twee lichtflitsen waar je midden tussen in staat gelijktijdig waarnemen'. Dit houdt geen rekening met het mogen optellen van snelheden in de klassieke natyuurkunde. Het filmpje is dus wat te simpel.
Nee. De formules zijn anders en geven andere uitkomsten. Ze worden pas identiek als de lichtsnelheid oneindig wordt maar we weten dat dat niet het geval is.Vraag: Kunnen Galileotransformaties geldig zijn tegelijk met Lorentztransformaties?
Ik weet niet zeker of ik die redenatie kan volgen. We hebben het dus over situatie 1 in mijn overzichtje. Ik volg de stelling dat situatie 1 geen SRT is en ook geen klassieke natuurkunde, dank voor de correctie. Maar of het onmogelijk is? Er kan natuurlijk slechts 1 foton per keer ergens aankomen. Dus 1 foton kan in Utrecht aankomen, maar datzelfde foton kan niet ook in Arnhem aankomen. Maar een ander foton kan wel in Arnhem aankomen. Ik heb zelf geen ervaring met lichtsnelheidsgebeurtenissen. Geen experimenten gedaan ook. Dus ik durf zelf niet te zeggen dat het onmogelijk is.Xilvo schreef: ↑wo 30 nov 2022, 13:26
Als een gebeurtenis op een bepaalde positie plaatsvindt (bijvoorbeeld in Utrecht) dan ziet iedere waarnemer die gebeurtenis plaatsvinden in Utrecht, nooit in Arnhem.
Het samenkomen van de lichtpulsen kan daarom niet voor de ene waarnemer in M', voor de andere in M'' plaatsvinden.
Nee, dat bedoel ik niet. Het lijkt me dat het toch een van de twee moet zijn, of je moet een heel nieuwe theorie wilen beginnen.
In situatie 1 heb je twee posities getekend, M' en M'', die niet samenvallen.