wil je dus de effecten snappen of wil je alleen het eindresultaat weten hoeveel je ervan merkt in je portemonee?
in het 2e geval zie ik geen andere optie dan gewoon gaan varen want het probleem is te lastig om het uit te rekenen vrees ik.
Er zit procentueel niet meer zuurstof in droge koude lucht dan in droge warmere lucht.Knightattack schreef: ↑di 13 dec 2022, 07:12 Mijn collega heeft deze vraag aan zijn kennis, die natuurkunde heeft gestudeerd, gesteld. Deze beweerd dat er meer zuurstof in de koude droge lucht is, en daardoor de motor meer vermogen krijgt.
Ik verwacht dat een groter verschil van hoogste en laagste temperatuur het rendement vergroot.
In figuur 5 is een heel klein effect te zien, een iets hoger rendement bij lagere temperatuur van aangevoerde lucht.. Maar ik begrijp de waardes bij de y-as niet. Rendementen van onder de 10% zijn wel erg laag en niet realistisch voor een benzinemotor.HansH schreef: ↑di 13 dec 2022, 17:28 zie ook https://www.iasj.net/iasj/download/d8940dc13c881c86
Figure (5): Effect of inlet air temperature on the brake thermal efficiency, at different engine speeds
klopt. dus de vraag wat daar precies gemeten is.