luc1f3rz
Artikelen: 0

Re: webcam op telescoop

Hallo,

Ik heb ook een probleem met mijn webcam. Ik heb ook een philips met een verloopstukje voor in mijn focusser. Maar ik krijg hem niet scherp.

Ik draai mijn focusser helemaal naar binnen, aan het eind wordt het beeld wel scherper, maar dan kan mijn focusser niet verder :-)

Ik richt op een schoorsteentje een dikke 400/500 meter verder op.

Iemand een idee?
Roel

Misschien een Barlow ertussen doen?

(ik zeg maar wat)
skywatcher

da's een teken dat je te weinig infocus hebt

als ik het mij goe herinner heb jij een 114/900 newton klopt dat?
Brinx
Lorentziaan

Ik ga komende week eens een adaptertje klussen voor de ToUcam pro II op een 1.25" aansluiting. Er is mij verteld dat een standaard busje voor fotorolletjes een uitstekende aansluiting biedt. Ik vraag me nu af of ik de webcam gewoon moet vasttapen aan het geïmproviseerde buisje, of dat er een andere manier is om hem beter uit te lijnen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Nog een kwestie: is het correct om te veronderstellen dat de webcam zonder lensje aan de scoop gekoppelt dient te worden?
luc1f3rz

skywatcher: idd het is een newton 114x900
skywatcher

Brinx schreef:Ik ga komende week eens een adaptertje klussen voor de ToUcam pro II op een 1.25" aansluiting. Er is mij verteld dat een standaard busje voor fotorolletjes een uitstekende aansluiting biedt. Ik vraag me nu af of ik de webcam gewoon moet vasttapen aan het geïmproviseerde buisje, of dat er een andere manier is om hem beter uit te lijnen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Nog een kwestie: is het correct om te veronderstellen dat de webcam zonder lensje aan de scoop gekoppelt dient te worden?
nee Brinx ,gewoon vasttapen is niet zo'n goed idee

het geeft immer geen garranie dat de camera loodrecht in de focusser zit

ik heb zelf een tijdje met zo'n adapter gesukkeld maar heb toch snel een "echte" gekocht,stukken beter

en ja,de adapter wordt zonder lens gebruikt,wel moet je ook een IR-blokkeer filter aanschaffen als je correcte kleuren wil weergeven
skywatcher

skywatcher: idd het is een newton 114x900
oké ,om voort te gaan met jou probleem

normaal gezien heb je aan de achterkant van de kijker 6 schroeven in 3 paar

die schroeven zullen ook iets verschillen in uiterlijk

de ene schroeft in de spiegelcel zelf de andere gaat er vrij door maar schroeft in de metale ring die rond de buis zit (ik hoop dat dit een beetje duidelijk is)

de afstand tussen hoofd- en vangspeiegel kan je verminderen door die tweede schroef helemaal in te schroeven ,wel moet je erop letten dat er nog genoeg beweging van de spiegelcel mogelijk is voor de collimatie

helpt dit een beetje?
luc1f3rz

ok, die schroeven heb ik dus niet achter op mijn kijker zitten. Alleen voorop bij de opening stelschroeven om de vangspiegel te verstellen.

Ik heb mijn telescoop dan ook vorige week verkocht :roll:

Sterrenkijken fascineert me wel. Maar begon me te ergeren aan mijn telescoop. Had hem dan ook voor minder dan 150euro gekocht. En verwachte er ook niet veel van.

Ik ben nu opzoek naar een newton 150/1000 ongeveer. Met volgsysteem (op 2 assen) en focusser met motortje. Deze eigenschappen lijken me zeer nuttig bij astrofotografie.
redalkmaar

hey je kan je toucam updaten tot een toucam pro3!

na de update heb je pixel plus , zoom en facetracking

en dan werkt je snapshot button het ook in winxp

dit werkt voor alle pcvc740/750/840k webcams

kijk hier http://www.home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/D_I..._Y/spc900nc.htm

hoofdstuk 6. Convert a ToUcam Pro to a SPC900NC

het is mij in iedergeval gelukt en mijn webcam (pcvc840k) en werkt prima

hij registreerd zich als een spc900nc webcam (je moet wel eerst de drivers downloaden)

ik heb em met goed resultaat getest op mijn meade DS-2130 icm iris

ik hoor graag reacties ,ervaringen :P

veel suc6 met de update red.

LETOP! firmware updaten is op eigen risico.

laat dus de voeding niet op het verkeerde moment uitvallen :roll:
loxerium

hallo

Ik heb een vraagje over een webcam.

Is deze => http://www.pixmania-pro.be/be/nl/320911/ar...am-classic.html geschikt voor astrofotografie? Zo ja, kan de opening van de webcam gewoon in de ingang van mijn telescoop steken daar waar normaal een oculair zou zitten? Zal dit dan goed werken?

m.v.g.
skyguy

Hoi Loxerium.

Voor astrofotografie kunnen niet zomaar alle webcams gebruikt worden. Deze zal het niet mee gaan ben ik bang. Het beste is als er een ccd chip in zit ipv een cmos chip. Probeer anders een philips toucam op de kop te tikken. Op marktplaats staan er een paar te koop zag ik.

Om de webcam op de telescoop te zetten heb je er een speciaal adaptertje voor nodig. Zoiets
chrisk

Ik ben nu al zo'n half uu bezig met het openkrijgen van mijn webcam maar het lukt me maar niet, ik heb de twee schroevjes er aan de onderkant uitgedraad maar ik krijg hem maar niet los wat ik ook probeer, weet iemand hoe ik hem los kan krijgen? b.v.d. [rr]

Terug naar “Sterrenkijken”