Impulsmoment = traagheidsmoment maal hoeksnelheid
L = Iω
De I (Hoofdletter i) is afkomstig van inertie
ω staat voor hoeksnelheid
Waar staat L voor ?
Moderator: physicalattraction
De term "impulsmoment" staat al in de vraag, dus daar zal niet naar gevraagd worden.
Dank. Ik dacht dat we richting Newton of tijdgenoten moesten gaan om de oorsprong te vinden maar blijkbaar is de keuze voor L veel recenter.OOOVincentOOO schreef: ↑zo 01 jan 2023, 21:42 https://hsm.stackexchange.com/questions ... e-letter-l
Bovenstaand het beste wat ik kan vinden betreffende L als symboolkeuze. Ben op mobiel dus alleen de link.
Ha, ik heb die link ook eens gegeven in een bijna-etymologisch lijstje van de symbolen. Wat ik van die link begreep is als volgt: het atoommodel van Bohr had slechts één kwantumgetal, n. Bij elke n kun je de energie van het elektron met een formule berekenen. Sommerfeld breidde dat model uit. Hij voegde een tweede kwantumgetal toe, het impulsmomentkwantumgetal, dat hij aanduidde met een andere letter die gangbaar is voor gehele getallen: de kleine letter l. Bij elke waarde van l kun je het impulsmoment van het elektron met een formule berekenen. Voor de eenvoud werd de hoofdletter L voor dat impulsmoment gebruikt.Xilvo schreef: ↑zo 01 jan 2023, 21:48Dank. Ik dacht dat we richting Newton of tijdgenoten moesten gaan om de oorsprong te vinden maar blijkbaar is de keuze voor L veel recenter.OOOVincentOOO schreef: ↑zo 01 jan 2023, 21:42 https://hsm.stackexchange.com/questions ... e-letter-l
Bovenstaand het beste wat ik kan vinden betreffende L als symboolkeuze. Ben op mobiel dus alleen de link.
Waarom precies die L is nog steeds niet duidelijk.
Q is de beginletter van quantity (hoeveelheid). Poiseuille publiceerde zijn formule rond 1840. Een Engelse tekst van een paar jaar later besprak de formule: "Let the quantity of liquid flowing out be represented by Q, the pressure by a water column of height H, the diameter of the tube by D, its length by L, then Q = k⋅H⋅D4/L, where k is a coefficient dependent on the nature of the liquid." (link)
Heel verhelderend. Van veel van die symbolen had ik geen idee waar ze vandaan kwamen.jkien schreef: ↑ma 02 jan 2023, 01:54 Ha, ik heb die link ook eens gegeven in een bijna-etymologisch lijstje van de symbolen.