Ik ga een 15-jarige begeleiden die in VWO3 zit. Ze heeft door zelfstudie Wiskunde-A van VWO4 in januari afgesloten met een positief resultaat voor het bijbehorende proefwerk. Nu wil ze Wiskunde-B, op VWO4 niveau.
Wat is een goede manier om dat aan te pakken, en te begeleiden?
Goed tip!
Ik heb dat eigenlijk nooit gedaan. Dan ging het boek dicht, en vroeg ik: "Waar gaat dat hoofdstuk eigenlijk over?" Dan kan er een aarzelend antwoord.
"En wat is het nut dan, dat je dat leert, hoe kun je dat gebruiken?"
Lang verhaal kort: uiteindelijk leerden ze bij mij om logisch na te denken en te redeneren. Met als gevolg een mooie score op de eindlijst.
Maar nu dus eentje die staat te popelen om meer wiskunde te doen.
Ik denk dat ik maar de basis ga doen:
Zorg dat je de opgave begrijpt
Maak een plan
Voor het plan uit
Kijk of je antwoord hebt gegeven op de vraag
Reflecteer waar je tegenaan liep, hoe je dat hebt opgelost, en wat je van deze opgave geleerd hebt.
Wanneer de theorie mij te moeilijk word, breng ik de leerling in contact met een bolleboos. Suggesties, iemand?