Dit topic was gesloten omdat op het physics forum theorieontwikkeling blijkbaar uit den boze is en men niet is geinteresseerd in ideen die de wetenschap kunnen veranderen als die niet van het selecte groepje vooraanstaande wetenschappers komen. Gemiste kans lijkt mij, vandaar dat we er hier misschien verder mee komen
https://www.physicsforums.com/threads/b ... 054/page-2
Zwarte gaten verdampen langzaam vanwege Hawkingstraling. De vraag is echter of er dan nog wat van over blijft als het gat verdampt is. Volgens de general relativity (GR) zou de singulariteit blijven, maar van buitenaf gezien blijft er niets achter.
Onze kennis houdt echter ook op omdat een singulariteit in feite aangeeft dat we er geen raad mee weten.
Er zijn ideen voor een uitbreiding van de GR, noem het even GR+ die GR en quantum mechanica met elkaar probeert te verbinden. In die theorie zouden singulariteiten voorkomen kunnen worden en dat lijkt een meer voor de hand liggende manier waarom de natuur zich zou kunnen gedragen. dat laatste bericht van de link gaat daarover waarbij ik me voorstel dat de massa niet puntvormig in de singulariteit is geconcentreerd, maar dat door de combinatie met quantum mechanica de massa zich opsplitst als een soort elektronenwolk, dus een statistische kansverdeling waarbij de massa dus verdeeld is over een bepaald effectief volume terwijl de massa verdeling volgens die statistische verdeling dan heel snel afneemt op grotere afstand van het centrum. Effect daarvan is wel dramatisch groot voor de singulariteit want die is er dan niet meer omdat door het opsplitsen van massa in een volume de massa die in een bol zit met straal r rondom het centrum dan afneemt tot 0 in het centrum, dus heb je daar geen zwaartekrachtsveld meer net zoals bv in het centrum van de aarde.
Van buitenaf gezien is er nog wel een event horizon omdat het effectieve bolletje met massa nog steeds heel erg klein is tov de normale wereld, dus het zwaartekrachtsveld naar binnen toe steeds groter wordt. Maar echt helemaal in net centrum dus afneemt naar 0 terwijl in GR het dan naar oneindig gaat.
Voor een verdampend zwart gat heeft dat dan als consequentie dat de verdamping steeds sneller gaat naarmate de massa afneemt, net zoals in GR alleen zal dat gedurende het laatste stadium de massa zodanig klein worden dat de event horizon verdwijnt en er daarom geen Hawking straling meer is dus is dat de stabiele situatie met een restmassa in het centrum en dus waarschijnlijk eindigend in een neutronen ster of een gewone stofwolk. Dat hangt dan af hoe die kwantum effecten precies de massa verdelen. maar daar kan ik niets over voorspellen.