Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
F. Cos(alpha) stelt de component van de zwaartekracht voor loodrecht op de bewegingsrichtig van de fietser. Dus waarom denk je dan dat je de cosinus moet gebruiken?
Ik ging ervan uit dat we cos moeten gebruiken omdat het in de vorm van een driehoek was weergegeven?
Dus als het een kleine hellingshoek is, kan ik er altijd vanuit gaan dat het sin is en een grote hellingshoek zoals 60 graden is dan cos?flappelap schreef: ↑zo 02 apr 2023, 16:43 De kracht component langs de helling moet een sinus zijn. Dat volgt uit de gelijkvormige driehoeken. Intuïtief: als de hellingshoek nul wordt, wordt deze component langs de helling nul. Dat kan alleen met een sinus (sinus nul is nul).
Merk ook op dat de krachtcomponent langs de helling maal de afstand over de helling (de arbeid die Fz uitoefent) gelijk is aan m*g*h, met h het hoogteverschil. Deze arbeid hangt dus niet van de hellingshoek zelf af. Oftewel: de zwaarte-energie is pad-onafhankelijk, zoals het hoort.
Is er een beter trucje om 100% zeker te zijn of een algemene formule? Want inzicht en intuïtie zoals jullie heb ik niet echt voor FysicaXilvo schreef: ↑zo 02 apr 2023, 17:37 Als het effect dat je wil berekenen nul wordt als de hoek nul wordt dan is het mogelijk (maar nog niet zeker) dat je de sinus moet gebruiken. Je weet wel zeker dat je dan geen cosinus moet gebruiken.
Omgekeerd, als het effect nul wordt bij een hoek van 90 graden, dan weet je in ieder geval dat je de sinus niet goed is.
Nee, het is een sinus. Het ging erom om gevoel te krijgen of wat je berekent kan kloppen. dus 0 graden is horizontaal. als je horizontaal fietst heb je geen last van de zwaartekracht. Ik weet niet of jij wel eens geprobeerd hebt om tegen een helling van 60 graden op te fietsen? als je een helling van bijna 90 graden op zou willen fietsen wordt het niet ineens een cosinus. cos(90)=0 als het zo zou zijn dat er dan ineens een cosinus in de formule zou zitten dan zou je zo zonder enige weerstand vertikaal omhoog kunnen fietsen.
Bron: Wiki"Arbeid is in de natuurkunde een maat voor het werk dat gedaan wordt, of de inspanning die door een krachtbron geleverd wordt bij verplaatsing tegen een kracht in. Is de krachtbron een constante kracht \(\small{F}\) en wordt het aangrijpingspunt verplaatst over een afstand \(\small{\Delta x}\) in de richting van de kracht, dan is de arbeid \(\small{W}\) het product van de kracht en de afgelegde weg."
Bron: natuurkunde voor nu en straks 5cd (R. de Jonge M. Huizer)"Als er een kracht op een voorwerp werkt, en dat voorwerp krijgt daardoor een verplaatsing dan word er arbeid verricht. Deze arbeid \(\small{W}\) is gelijk aan het product van de kracht \(\small{F}\) en de verplaatsing \(\small{s}\) in de richting van de kracht."