Stelling van Fermat zegt, dat ieder priemgetal van de vorm 4k+1 te schrijven is als de som van twee kwadraten.
Hoe kun je zonder te proberen de twee kwadraten berekenen? Bestaat er een rekenwijze voor?
Ik loop vast bij stap 7: zowel a=4 als a=3 voldoen aan de eerste 6 stappen, maar dan levert stap 7 voor deze waarden van a twee verschillende gelijkheden.ukster schreef: ↑vr 14 apr 2023, 10:47 Voorbeeld: p = 73:
Stap 1: Schrijf het priemgetal p als 4k+1.
73 = 4*18 + 1
Stap 2: Bepaal de waarde van k.
k = 18
Stap 3: Kies een willekeurig getal a tussen 1 en p-1.
kijk naar a = 5, a = 4 en a = 3
Stap 4: Bereken a^(p-1)/2 (mod p).
(73-1)/2 = 36
5^36 ≡ 72 ≡ -1 mod 73
4^36 ≡ 1 mod 73
3^36 ≡ 1 mod 73
Stap 5: Als de uitkomst gelijk is aan 1, dan is p de som van twee kwadraten. Als de uitkomst gelijk is aan -1, dan is p niet de som van twee kwadraten.
??? p = 73 is de som van 2 kwadraten, ongeacht de keuze van a
Stap 6: Als de uitkomst -1 is, kies dan een ander getal a tussen 1 en p-1 en herhaal stap 4 en 5 totdat je een uitkomst vindt die gelijk is aan 1.
zowel a = 4 als a = 3 geven uitkomst 1
Stap 7: Als je een uitkomst hebt gevonden die gelijk is aan 1, dan kun je de twee kwadraten berekenen met behulp van de formule a^((p-1)/2) = x^2 - y^2, waarbij x en y de twee kwadraten zijn.
???
Ik weet niet wat de policy is van het forum mbt links naar sci-hub, maar hier de link.
Mijn middelbare school wiskunde is wat weggezakt. Dus misschien zeg ik nu iets heel doms.