Een groot schip duwt een golf water voor zich uit. Zoals de visser uit bovenstand verhaal verwachten we overspoeld te worden. Maar voordat dat uiteindelijk gebeurt, daalt het water in elk geval schuin voor het schip soms spectaculair.........I was having a great day of fishing and after one spectacular cast i
happened to look up and see a huge freighter coming down the channel. I
expected a large wake from the ship and it was too near to do any major
maneuvering, so i kept my kayak near the side of the channel ( an ENOURMOUS
mistake!!) While the ship was about 1/8 of a mile away all the water from
near the sides began rushing out toward the ship. I was in about 4 ft of
water which drained to the bottom in about 20 seconds. The force of the
outrushing flow was greater than any undertow i have ever encountered.
Bovenstaande illustreert een effect van grote snelle schepen in relatief ondiepe en smalle wateren, dat ter sprake kwam als een mogelijke oorzaak van vreemde effecten rondom vliegtuigen die de geluidsbarriere doorbreken. Zie hiervoor topic:
http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=15222
en dan met name het filmpje dat hier gelinkt wordt:
http://www.galleryoffluidmechanics.com/conden/f14.mpeg
op beeldje 50:17 zien we NAAST het vliegtuig en op enige afstand een Glauert wolk ontstaan, waarvan we vermoeden dat het ontstaan te wijten zou kunnen zijn aan onderdruk. Dat zoiets aan de hand zuo kunnen zij illustreerde ik aan de hand van wat ik vaker had gezien tijdens het passeren van grote snelle schepen in de Westerschelde.
Na veel gegoogle weet ik dat golven met een lange periode in water meestal( of altijd?) voorafgegaan worden door een golfDAL. Denk bijvoorbeeld ook aan de 2e-kerstdag-tsunami waarvan we allemaal de beelden gezien hebben. (drooglopende stranden met op de achtergrond de aanstormende watermuur)
-------------------------------------------------
vraag 1: Ik heb inmiddels zat links die het verschijnsel bevestigen, en er plaatjes van tonen, of zoals in de openingsquote, er een niet mis te verstaan verhaal over vertellen. Maar nergens het waar, wanneer en waarom eenduidig uitgelegd. Ik heb intussen wel een vaag vermoeden van een vaag begrip gekregen, maar mijn kwartje (voor onze zuiderburen : mijne frang) valt niet.....
vraag 2: kan de wolk vóór het vliegtuig in het filmpje iets te maken hebben met zo'n golfdal.
--------------------------------------------------------
Misschien om je wat zoekwerk te besparen:
http://watlab.lin.vlaanderen.be/documents/...mi%20(VLIZ).pdf
zie plaatjes op pagina 2
http://www.ccg-gcc.gc.ca/sar/nsm-msn/ichap...es%20of%20hulls
(zie 9.6 types of hulls)
http://www.science.uva.nl/student/scoop/ar...op_juni2004.pdf
zie (leesbaar) artikel golvende mechanica
http://www.steelnavy.com/WavePatterns.htm
mooie plaatjes en duidelijke uitleg over boeg- en hekgolven bij schepen
http://www.paddlewise.net/topics/technique/surge.html
verhaal uit de startquote van deze topic, met een stukje uitleg
http://www.qub.ac.uk/waves/fastferry/refer...ing%20Waves.pdf
wetenschappelijk verhaal over golfvorming bij fastferries. De grafiekjes op pagina 7 van 18 laten ook dat golfdal voorafgaand aan de grote golf zien (als je tenminste door kleinere-frequentiegolven heenkijkt)