Hoe ontstaat 'stikstof' bij een rijdende auto?
Is de productiesnelheid inderdaad gerelateerd aan de rijsnelheid?
(Want we mogen in NL overdag maar 100 km/uur rijden.)
Moderator: ArcherBarry
Bij de hoge temperaturen in een benzine- of dieselmotor reageren O2 en N2 uit de atmosfeer en vormen NOx (NO en NO2)
Ja, want als de motor meer vermogen moet leveren stijgt de temperatuur. Bovendien wordt meer brandstof per kilometer gebruikt en er gaat dus ook meer lucht door de motor.
volgens mij bedoelt efdee wat anders nl dat de verwachting is dat bij hogere temperaturen stikstofoxides ook weer snel uit elkaar vallen. dus effect zou dan minder erg (= minder stikstofoxides blijven bestaan na gevormd te zijn) zijn dan je verwacht.
Het gaat er niet om hoeveel CO2 er vrijkomt, het gaat erom waar die brandstof vandaan komt.Knightattack schreef: ↑ma 12 jun 2023, 21:34 Propaan als brandstof geeft veel minder koolstofdioxide. Volgens hem is propaan minder vervuilend. Maar dit is toekomst muziek.
Los van dat dit niets met stikstof te maken heeft: propaan is het voornaamste bestanddeel van LPG, dus toekomstmuziek is het zeker niet. Auto’s kunnen er prima op rijden maar de winst qua CO2 en stikstofuitstoot is miniem.Knightattack schreef: ↑ma 12 jun 2023, 21:34 Een kennis van mij werkt in de auto-industrie. Volgens hem worden nu de pijlen, ipv elektrisch rijden, gericht op propaan als brandstof. Propaan als brandstof geeft veel minder koolstofdioxide. Volgens hem is propaan minder vervuilend. Maar dit is toekomst muziek.
Omdat de vorming en dissociatie van NOx een evenwicht(sreactie) is waarvan de ligging alleen wordt bepaald door de temperatuur. Daarnaast is de vorming van NOx in eerste instantie endotherm, dus zal een verhoging van de temperatuur ertoe leiden dat relatief meer NOx wordt gevormd dan er door dissociatie weer verdwijnt.