Ik verwarde met iets anders waar ik mee bezig was.
Ik denk er later nog eens over, want ik vind het wel raar. Met twee wijzers ken ik het raadsel wel, maar de uitbreiding naar 3 heb ik niet door.
Zo los ik het ook op, maar wel rekenkundig.wnvl1 schreef: ↑za 11 feb 2023, 01:45 Dat was een idee dat ik ook had. Hier wordt toch ook bevestigd dat er geen niet-triviale oplossingen zijn zoals ik al aangaf.
https://math.stackexchange.com/question ... %2012%3A00.
Het antwoord is goed. als het verschil van de hoeksnelheden van twee wijzers niet rationeel is dan komen ze nooit meer gezamenlijk op een zelfde punt uit.wnvl1 schreef: ↑za 11 feb 2023, 20:58 Voor de derde vraag kan je de eerste wijzer stil laten staan. De tweede wijzer geef ik snelheid n_2 en de derde wijzer n_3.
Dan krijg ik in mijn notatie
$$t*n_2 = t*n_3 = 0 (mod 1)$$
als vergelijking. Je kan daaruit concluderen dat het snelheidsverschil tussen de tweede en de eerste en tussen de derde en de eerste zich moeten verhouden als een rationaal getal.
In dat geval kan je dezelfde berekening maken als bovenstaand. Alleen overlappen de grote en kleine wijzer elkaar dan niet 11 x per 12 uur maar 13 x per twaalf uur. We kunnen dezelfde tabel maken en weer kijken of minuten en seconden samenvallen.