Hallo,
Een bijdrage met zo min mogelijk wiskunde.
Ik heb een tekening gemaakt van drie situaties van een massa and een ketting gemonteerd aan een plafond.
Observatie:
Indien ik de ketting horizontaal houdt kan ik in principe de ketting vervangen door een zijden draadje. Dit zijden draadje zal dan niet breken. Dit betekend dat er geen spanning in de ketting is wanneer volkomen horizontaal.
Methode:
Krachten kunnen voorgesteld worden als vectoren/pijlen. Hoe langer de pijl hoe meer kracht. Deze pijlen hebben ook een richting en aangrijppunt.
Krachten kunnen ontbonden worden. Zoals voorgesteld in situatie B. De spanning in de ketting is de blauwe pijl. Probeer zelf de situatie voor C te tekenen is de blauwe pijl langer of korter?
Indien je een formuletje wil gebruiken zie methode Xilvo. Maar dan heb je enige wiskundige kennis nodig. Maar indien geïnteresseerd vraag het dan kunnen we het verder toelichten.
De verhouding tussen lengte blauw en rode pijl is afhankelijk van de hoek (voor elke rechthoek). Men kan in principe een tabel maken tussen de verhouding blauw en rood en de hoek. Dit heet in de wiskunde een: sinus, cosinus of tangens.