Moderator: Rhiannon
Je kunt blijven rekenen met een plat vlak, door het middelpunt van de aarde.
Lees de vraag nog eens zorgvuldig.Pa Pinkelman schreef: ↑wo 31 mei 2023, 21:43 Het is veel simpeler. De omtrek is 2 pi R^2. Als de draad 1 meter hoger wordt geplaatst moet deze 6,28 meter langer worden. De vraag is wat er gebeurt als je de draad 1 meter langer maakt. Dan is de berekening 1 meter /2 pi. Ik kom dan uit op 16 cm.
opgelost. ik raakte een beetje in verwarring door het gebruik van h waarbij ik dacht dat je hoogte bedoelde maar het bleek hoek te zijn (meestal gebruik je dan alpha of beta). denken in text is voor mij altijd lastiger dan denken in plaatjes.
Ik heb inderdaad slordig gelezen. Ik zag de vraag en dacht meteen aan de klassieke vraag hoe veel langer de kabel om aarde moet zijn als deze in zijn geheel 1 meter wordt opgetild.Xilvo schreef: ↑wo 31 mei 2023, 21:44Lees de vraag nog eens zorgvuldig.Pa Pinkelman schreef: ↑wo 31 mei 2023, 21:43 Het is veel simpeler. De omtrek is 2 pi R^2. Als de draad 1 meter hoger wordt geplaatst moet deze 6,28 meter langer worden. De vraag is wat er gebeurt als je de draad 1 meter langer maakt. Dan is de berekening 1 meter /2 pi. Ik kom dan uit op 16 cm.