Maar hij heeft het ook over k = 6m + 1 omdat hij hier getallen behandelt die rest 1 geven bij deling door 6. Dan moet m wél geheel zijn. Laten we maar concluderen dat z'n verhaal hier al ontspoord is
Maar hij heeft het ook over k = 6m + 1 omdat hij hier getallen behandelt die rest 1 geven bij deling door 6. Dan moet m wél geheel zijn. Laten we maar concluderen dat z'n verhaal hier al ontspoord is
Andermans werk afkraken zonder zelf iets toe te voegen bedoel je?
In mijn eigen vakgebied als ingenieur moet je beide eigenschappen hebben om niet in de valkuil te lopen om het wiel opnieuw uit te gaan vinden. Punt is alleen dat zoeken en uitpuzzelen van andermans oplossingen veel tijd en energie vraagt en vaak eindigt in het verstrikt raken in gebrek aan kennis of gebrek aan gave van de schrijver om iets zodanig op te schrijven dat het door anderen stap voor stap te volgen is. (dus het weglaten van essentiele tussen stappen die wel in het hoofd zitten van de schrijver, maar niet in het hoofd van de ontvanger waardoor die dan de draad kwijt raakt). Voordeel van het wiel opnieuw uitvinden is dat je het dan in ieder geval zelf goed snapt daarna.wnvl1 schreef: ↑vr 09 jun 2023, 01:19 Je hebt volgens mij twee soorten van mensen. (1) mensen die plezier vinden in het zelf zoeken naar oplossingen van problemen (2) mensen die kicken op geniale oplossingen van anderen. Zelf behoor ik zonder twijfel tot de tweede categorie. In dat geval is dit soort van papers natuurlijk niet heel verrijkend, maar ik kan zeker begrip opbrengen voor mensen van de andere categorie.
in office 365 werkt dit. helaas in de 2010 versie die ik nog heb draaien op mijn oude computer niet. die herkent het hele commando Base niet en ook geen Basis of iets dergelijks.RedCat schreef: ↑do 08 jun 2023, 10:19 Weer zo'n eigenaardigheid van Excel die niet te doorgronden is.
In mijn Engelse versie van Excel geeft
=BASE(43688;2)
als resultaat:
1010101010101000
terwijl
=DEC2BIN(43688)
ook jouw #NUM! error geeft.
In de Nederlandse versie zou het moeten lukken met
=BASIS(43688,2)
of iets wat hierop lijkt.
Eindelijk gevonden: dit is de eerste tegel zonder terugkerend patroon
Met zijn ‘hoed’ en ‘spook’ klaarde een Britse gepensioneerde een wiskundige klus waar zelfs Nobelprijswinnaars hun tanden op stuk beten. Voor het eerst kan een vlak bedekt worden met één figuur, zonder dat een patroon zich herhaalt.
Dries De Smet
Vrijdag 9 juni 2023 om 3.25 uur
Met één tegel kun je een eindeloos vlak vullen zonder terugkerend patroon. De tegel kreeg de naam ‘het spook’. courtesy of Dave Smith
Het zou nooit lukken, voorspelde de Chinees-Amerikaanse wiskundige en filosoof Hao Wang in 1961. Met een beperkte set van tegels kun je nooit een vlak helemaal bedekken zonder dat het patroon zich herhaalt.
Zijn eigen student Robert Berger gaf hem meteen lik op stuk: met een set van 20.426 verschillende tegels kon het wel. Met minder ook, toonde de Brit Roger Penrose, die in 2020 de Nobelprijs fysica kreeg voor zijn onderzoek naar zwarte gaten. Twee tegels (een vlieger en een pijl) volstaan.
Maar hoe hard Penrose en andere wiskundigen ook zochten: de heilige graal vonden ze niet. Dat is een ‘einstein’, één tegel waarmee je een vlak kan vullen zonder terugkerend patroon. Tot een Britse gepensioneerde zonder wiskundige achtergrond aan het puzzelen sloeg.
voor ik jouw lange analyse induik moet ik denk ik eerst snappen wat je doet.
Het is eenvoudiger dan het lijkt. Inderdaad plaats ik er eerst 4 cijfers achter. Ik krijg dan vanuit a iets in de vorm: a####. Dan verander ik dat naar een meer conventionele notatie.HansH schreef: ↑za 10 jun 2023, 08:20voor ik jouw lange analyse induik moet ik denk ik eerst snappen wat je doet.
Je zegt ''en plaats daar nog 4 cijfers achter'', dus aan de rechterkant?
ik zie uit jouw text echter dat je er 4 nullen achter plaatst (dus rechts) maar daarna 10000 ervoor plaatst. Dan ben ik lost.
moet natuurlijk zijn:
Uitlijning naar rechts zetten: