pietertje schreef:En wat vindt je van de gevangenis, Sjors?
Als middel om de vrijheid van handelen in te perken.
Je geeft het al aan, met een beperking van handelen heb je het niet meer over mentale aangelegenheden, maar over 'handelingen' die ontoelaatbaar kunnen zijn.
Een beperking van de vrijheid lijkt mij een passende straf, al vind ik wel dat dat ook op andere manieren kan dan in gevangenissen, welke té geïsoleerd zijn van de samenleving. Sowieso vind ik dat bij de strafbepaling veel te weinig naar psychische en sociale factoren gekeken wordt, wat mij het volledige rechtssysteem in Nederland (overal trouwens) slecht doet vinden (inclusief tbs-instellingen). Justitie moet zich veel meer richten op preventie, die begint met deskundige interactie, op bijvoorbeeld scholen, met kinderen. Veel probleemgevallen kunnen zo tijdig gesignaleerd worden.
zeeman schreef:"Vrijheid van meningsuiting" akkoord ! Beledigingen horen nergens bij.
Beledigingen zijn een bewijs van een zeer povere opvoeding en gebrek aan diplomatie.Als je beledigd, wordt je met de nek bekeken en vroeg of laat betaal je de rekening.Dat soort mensen komt er bij mij niet in.Dat soort politieker is onbekwaam.
Ook beledigingen komen voort uit iemands mening, wat het een uiting van mening maakt, ook al is het beledigend. Sowieso is het dan relatief, en kan iemand anders er totaal geen moeite mee hebben het aan te moeten horen. Een passende reactie is waar het vervolgens om gaat. Je kan dan zo'n iemand terecht roepen, en hem attenderen op z'n onkunde. Als je dat niet in voldoende mate 'kan', heb je een gebrek aan woorden, althans niet voldoende, om te retourneren.