flappelap schreef: ↑ma 19 jun 2023, 09:53
Uiteindelijk is die golf-deeltjes dualiteit nogal subtiel; het is zoiets als een schaap beschrijven met een "kussen-tafel dualiteit" omdat het wollig is en vier poten heeft.
Leuke analogie. Ik heb dat foton er niet bijgehaald vanwege de dualiteit maar vanwege de analogie. Wat kan er meer verstrengeld zijn dan een deeltje met zichzelf? Als een foton door 2 spleten gaat en interfereert met zichzelf zou het kunnen zijn dat 1 kant beïnvloed wordt zonder dat de andere kant verandert. Daarom vroeg ik of de interferentielijnen verschuiven als je de snelheid van 1 van de delen verlaagt. Als ze verschuiven betekent dat dat de andere kant niet verandert.
Intussen heb ik geleerd dat het bij kwantumverstrengeling gaat om iets anders. Verstrengelde deeltjes die niet veranderen hoeven niet te communiceren. De deeltjes hebben bijvoorbeeld een tegengestelde spin maar theoretisch is die spin ambigu totdat die bepaald wordt. Zou je van buiten de kwantumtheorie kunnen zeggen dat de deeltjes die spin al hadden maar dat wisten we nog niet? Dan is alleen de theoretische status veranderd. Eerst wisten we het niet, nu weten we het wel.
Datzelfde geldt voor andere dingen. Snelheid, plaats: we weten het nu en zie: het andere deeltje heeft dezelfde waardes maar tegengesteld.
Alleen als je de toestand van een van de deeltjes verandert en de andere verandert ook is dat een teken dat er communicatie is.
Wel interessant. Stel je hebt 2 verstrengelde elektronen. Eén daarvan vang je in een metalen plaatje en wordt deel van de elektronenwolk in dat plaatje. Gaat dat andere elektron zich dan ook gedragen alsof het in een metalen plaatje zit? Zou je zo een soort spookbeeld van dat plaatje kunnen creëren?
Zijn alle deeltjes verstrengeld? Waar zijn de elektronen die verstrengeld zijn met de elektronen in mijn lichaam? Bewegen die ergens in het heelal op een ogenschijnlijk willekeurige manier maar gespiegeld aan mij?
Wat gebeurt er als die deeltjes een obstakel tegenkomen? Word ik dan ziek? Vliegt ineens een deel van mijn lichaam weg?