HansH schreef: ↑vr 23 jun 2023, 09:00
volume piramide=grondoppervlak x hoogte/3.
misschien goed om even naar het betreffende topic en een bewijs te refereren:
viewtopic.php?p=1176536#p1176536
Ja ik herinner me nog vaag iets van dat topic. Volgens mij is dat ook zo maar het is onmogelijk te bewijzen dat de inhoud precies dat is. Alleen dat hij er tenminste oneindig dichtbij komt.
HansH schreef: ↑vr 23 jun 2023, 09:12
sensor schreef: ↑do 22 jun 2023, 20:28
Elke verandering in het toestand van de deeltjes wordt meteen doorgegeven aan het andere deeltje ongeacht de afstand.
dat is dan tegenstrijdig met het feit dat niets sneller kan gaan can c. Wat er denk ik in werkelijkheid aan de hand is is dat er niets doorgegeven hoeft te worden omdat alle informatie er al is.
vergelijk het bv met 2 klokken die ik op t=0 met elkaar synchroniseer en dan een klok in een afgsloten box met hoge snelheid de ruimte instuur samen met een ruimtevaarder die ook een klok heeft die ook gesynchroniseerd is met mijn klok. zolang die ruimtevaarder niet weet dat ik beide klokken heb gesynchroniseerd kan hij op grote afstand niet bepalen wat de tijd is die de 2e klok aangeeft. maar als mij van mij via een radiosignaal te horen krijgt hoe het zit dan is voor hem de tijd van de klok in de box ook bekend. De vraag is dus of er met de klok in de box iets gebeurt op het moment dat ik het bericht verzend vanaf aarde. Ik denk van niet omdat alle informatie al in die box zit.
Het probleem is dat wetenschappelijk onderzoek een simpel mechanisme op kwantumniveau tegen spreekt. Zoals
hier. Als de informatie over de polarisatie er vanaf het begin was dan zou de kans dat verstrengelde fotonen allebei door twee polarisatiefilters gaan anders zijn dan gemeten.Dat geldt ook voor andere eigenschappen van verstrengelde deeltjes. Als de filters bijvoorbeeld 22,5º in hoek verschillen zou de kans dat er maar 1 van de 2 doorkomt ze er allebei door komt 25% moeten zijn. QM voorspelt 14.6% en het blijkt 14.6% te zijn.
Een simpel berekende kans vastgelegde waardes zou uitkomen op
\(\frac{90º-67,5º}{90º}=0,25\)
QM komt uit op
\(sin²(22,5º)=0,146\).
De onderzoeken uit 1982 konden nog bekritiseerd worden omdat de meetmethodes te wensen over lieten. Maar intussen is de techniek verbeterd en haalt de waarschijnlijkheid indrukwekkende waardes. Uit de bovenstaande link:
Giustina et al. - 2015 schreef:The purely statistical probability of our
results to occur under local realism does not exceed 3.74 × 10−31, corresponding to an 11.5 standard
deviation effect.
Ons huiswerk voor morgen is dus: Stel een protocol op van één of meer van tevoren vastliggende variabelen die dat resultaat ook geven.