Ik zou zeggen dat overlast overlast is ongeacht de afstand. De breedte van het golffront op zich is dan ook niet zo belangrijk maar wel hoeveel mensen daardoor de overlast ervaren. Ik weet niet hoe het in België geregeld is maar in Nederland zijn er wel degelijk geluidsnormen voor de omgeving, geregeld in
artikel 2.17 van het Activiteitenbesluit milieubeheer.
Of een individuele omwonende overlast ervaart hangt van een aantal factoren af. Een Muse fan die vlak bij het Malieveld woont zal waarschijnlijk minder overlast ervaren in Xilvo's voorbeeld dan een liefhebber van klassieke muziek met stress op het werk die de volgende dag weer vroeg op moet. Ook de omgeving en wat je gewend bent speelt mee. Als je in een luidruchtige stadsomgeving woont zal een extra geluid van buiten je allicht minder interesseren dan wanneer je gewend bent aan de stilte van het platteland. Als je niet goed met je buren overweg kan zal je allicht minder van hen accepteren dan wanneer je dikke maatjes met ze bent. Het zal dan ook een eeuwige discussie blijven wat een acceptabel niveau van geluidoverlast is.
Voorbeeld 1: ik heb in een bijzonder gehorig oud appartement gewoond. Hoewel ik de buren soms woordelijk kon verstaan en de kleinkinderen van de bovenbuurvrouw soms tijdens het spelen duidelijk hoorbaar over de houten vloer boven mijn hoofd renden heb ik dat nooit als overlast ervaren. Andere mensen zullen bij elk geluidje dat ze horen misschien al bij de buurvrouw aan de deur staan.
Voorbeeld 2: Mijn inmiddels overleden zeer oude en hardhorende vader klaagde op een bepaald moment over geluidsoverlast terwijl ikzelf niets hoorde. Hij vertelde mij midden in de nacht dat hij duidelijk een geluid hoorde als het geluid van een ouderwetse langzame scheepsmotor (hij was zeeman). Toen ik heel stil was en heel aandachtig luisterde hoorde (of eigenlijk: voelde) ik het ook. Het bleek het geluid van een aggregaat op een bouwplaats zo'n 500 m verderop.Toen ik hem dat vertelde haalde hij opgelucht adem en zei dat hij dan gelukkig niet gek aan het worden was. Vanaf dat moment had hij er geen last meer van.
Geluidoverlast is heel subjectief. Omdat mijn vader doof was werden alledaagse bijgeluiden weggefilterd en hoorde hij alleen nog het lage dreunende geluid van dat aggregaat. Daardoor leek het voor hem veel harder en storender dan voor mij. Zelfs als ik heel goed mijn best deed hoorde ik het eigenlijk niet eens. Zijn angst om nog gebrekkiger te worden dan hij al was deed daar nog een schepje bovenop.
Er zijn heel veel dingen die bepalen of we geluid als overlast ervaren. Een aantal daarvan zijn subjectief. Regels moeten niet alleen de rechten van omwonenden maar ook de rechten van de de feestgangers en organisatoren beschermen.