Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
PhilipVoets
Artikelen: 0

Effect van natriumhypochloriet op weefsel

Er wordt vaak onderscheid gemaakt bij chemische verbrandingen tussen corrosieve stoffen (zuur, lage pH, coagulatieve necrose door eiwitdenaturatie), caustische stoffen (basisch, hoge pH, liquefactieve necrose door verzeping) en stoffen met relatief neutrale pH, zoals bleek (natriumhypochloriet). Mijn vraag is welke reactie hypochloriet (een sterke oxidator) dan aangaat met de huid/slijmvliezen (feitelijk gemakshalve te beschouwen als verzamelingen van eiwitten en fosfolipiden); redoxreacties? radicaalvorming? Het lijken me geen zuur-base-reacties, zoals bij de corrosieve of caustische stoffen.
Tot slot vroeg ik me af of verzeping weefsel ook "vloeibaarder" maakt bij lichaamstemperatuur, m.a.w.: als vrije vetzuren behandeld worden met sterke base ontstaat een zeep (vloeibaar bij lichaamstemperatuur?) en water, is dat de verklaring?

Dank alvast voor de toelichting!
ArcherBarry
Moderator

Re: Effect van natriumhypochloriet op weefsel

Waaruit bestaat de huid waar een zeep achtige stof uit gevormd kan worden?
PhilipVoets

Re: Effect van natriumhypochloriet op weefsel

Ik snap prima dat als je fosfolipiden uit een celmembraan met een base laat reageren, je een verzepingsreactie krijgt, maar mijn vraag is of hypochlorietala base beschouwd mag worden met zijn relatief neutrale pH? En hoe staat het met de toestand (vast/vloeibaar)van de gevormde zepen bij lichaamstemperatuur?

Terug naar “Scheikunde”