- mod 5816 keer bekeken
Samenvatting, TLDR: Niet inhoudelijk, maar misschien wel in bewoordingen, had de moderatie beter gekund.
Er is los daarvan een fout gemaakt met een persoonlijke attendering. Daarover is/gaat nog een PB naar Philip Voets met onze excuses.
De topic over dat Middel blijft gesloten, en zal na afsluiten van deze feedbackdiscussie geheel worden verwijderd. Een nieuwe topic kan, mits zonder enig spoor naar het middel.
----------------------------------------------
Wat we wel of niet op dit forum willen zien staat in de huisregels. Die hoeft niemand uit zijn hoofd te kennen. Wij doen wel ons best om iedereen aan die regels te houden. Bij een ingrijpen door ons zal daar uiteraard naar verwezen worden indien van toepassing. In dit geval, omdat we niet willen dat iemand op het onderwerp door gaat en dat duidelijk is waarom, doen we dat met een modopmerking:
Opmerking moderator
De specifieke stof van Middel X wordt bewust uit de media gehouden om geen actieve hulp bij zelfdoding te bieden.
De regels van WSF onderschrijven duidelijk:
Informatieverzoek over de productie van explosieven, drugs of giftige stoffen
Vandaar dat wij de publicatie van de werkelijke stof naam ook niet zullen publiceren, en eventuele vermeldingen zullen wij actief modereren. Een reactie m.b.t. de inhibitie van een vitaal enzym en waarom deze stof dus zo gevaarlijk is wil ik toestaan onder strikte voorwaarde dat het een wetenschappelijke uitleg betreft. Zodra dit topic van deze uitleg afwijkt wordt deze in zijn geheel verwijderd.
Ik gelove mij duidelijk te zijn!
Lijkt ons netjes en duidelijk. Wat niet kan, waarom niet, en wat we daarom als moderatie gaan doen.
Dat had achteraf bezien misschien beter veel korter en directer gekund, iets als:
Deze discussie vinden wij ongewenst.
Volgens onze huisregels, zie ook scheikundebijsluiter:
Giftige stoffen
Vragen over giftige stoffen zijn verboden als:
..//..
..//..
- andere zaken of scheikundige effecten die sociaal onprettig kunnen zijn
Daarom hebben we in de vraag een aantal woorden die ongewenste lezers kunnen trekken verwijderd.
daarop komt er een bericht van de topicstarter met feitelijk 4 reacties:
1) "heeft het weinig zin om een vraag te stellen over de chemische eigenschappen van een molecuul als de structuur ervan in nevelen gehuld moet blijven."
2) "Daarnaast denk ik niet dat mensen door een toevallig tegengekomen post op WSF een heel TS-plan optuigen."
3) "Ook wordt in de toon een beetje geïmpliceerd dat dit al de zoveelste keer is dat ik deze waarschuwing hoor"
4) "niet redelijkerwijs van iedere forumgebruiker worden verwacht dat hij/zij het gehele WSF-reglement paraat heeft"
daar willen wij het volgende over kwijt:
1) Dat is helaas de consequentie van het toepassen van die regel. Jammer, dan maar geen discussie over deze specifieke chemische eigenschappen als dat niet kan zonder dat het voor leken traceerbaar is.
2) Heel dat explosieven- en giftigestoffenbeleid is op voorzorg gebaseerd. Dus wij hanteren in dezen het voorzorgsprincipe.
3) Het spijt ons, maar in die eerste modopmerking zien wij geen dergelijke toon. Op zijn best dat afsluitende zinnetje
-Ik gelove mij duidelijk te zijn!- zou je als zodanig kunnen interpreteren. In dat geval daarvoor onze excuses.
4) Niemand hoeft die huisregels uit zijn hoofd te kennen, maar het feit dat die niet gekend waren wil nog niet zeggen dat we de topic dan maar door laten lopen.
Dan de tweede modopmerking in die topic:
Opmerking moderator
Iedereen wordt geacht de wet te kennen ook al is niet iedereen een advocaat. Zo ook de forum regels, en die zijn een stuk korter dan het Nederlands wetboek.
Gezien met deze laatste post duidelijk wordt afgeweken van de aangekondigde uitleg op enzym reactie wordt dit topic gesloten. Hiervoor verwijzen wij naar artikel 15 van het Forum regel boek.
moderatie: deze topic gaat niet inhoudelijk-chemisch verder zoals eerder gevraagd, en dus gesloten. Volgens ons een correcte actie, beter hadden we opgemerkt voor feedback op ons handelen een topic in feedback te openen. Gelukkig is dat vanzelf gebeurd.
Verwijzing dat "iedereen geacht wordt de wet te kennen" is op zich correct, en terecht. Zou Philip Voets minder aanstoot hebben genomen aan: "
Niemand hoeft die huisregels uit zijn hoofd te kennen, maar het feit dat die niet gekend waren wil nog niet zeggen dat we de topic dan maar door laten lopen." ?
Het grootste probleem lijkt ons hier te komen van het aloude beeldschermprobleem:
niet altijd werd bedoeld wat geschreven wordt, en niet altijd wordt gelezen wat bedoeld werd. Philip Voets lijkt zich gestraft te voelen, en dat is nooit de bedoeling geweest.
Ten slotte, wie kans ziet om een discussie te voeren over de scheikundige achtergronden, gezien de reactie van Marko hierboven lijkt dat mogelijk, kan wat ons betreft daarvoor een nieuwe topic starten, mits dat gaat zonder een spoor van verwijzing naar dat middel. Dat scheikundige stuk van Marko hierboven gaan we binnenkort verwijderen uit deze feedbackdiscussie. We zullen een kopietje bewaren voor wie dat nodig zou kunnen hebben.
Namens het moderatorteam,
Jan van de Velde