Na ruim 20 jaar is vandaag het moment gekomen dat ik Wetenschapsforum overdraag aan een nieuwe beheerder: Ramzi. Hij heeft veel energie en ideeën om Wetenschapsforum verder te versterken, zodat het duurzaam een mooi platform zal blijven om kennis uit te wisselen en elkaar te inspireren.
Opbouwen van Wetenschapsforum was een groot avontuur: In 2003 waren de eerste 20 bezoekers vrienden en bekenden. Ik herinner me het moment nog goed dat de eerste "vreemde" op het forum kwam, net als het moment dat we voor het eerst een gebruiker vroegen om moderator te worden. Ik had iedereen voor gek verklaard die toen tegen mij had gezegd dat de bezoekersaantallen op zouden lopen tot 300.000 per maand. Maar wat was het bizar om samen met een groep geweldige betrokken gebruikers en diverse vrijwilligers te komen tot het forum zoals het er nu staat. De pieken die me het meest voor ogen staan waren stuk voor stuk met hen: het gevoel van succes na een grote migratie van de forumsoftware, de mooie gesprekken op bijeenkomsten en kritische vragen op de sommige bizarre berichten. Daarnaast waren er natuurlijk ook dalen, bijvoorbeeld in de vorm van servers die er soms midden in de nacht mee ophielden en een incident waarbij bijna duizenden berichten verloren waren gegaan. Al met al heeft het forum veel vriendschappen opgeleverd, maar natuurlijk ook heel veel blije gebruikers, die elkaar onvermoeibaar blijven helpen met antwoorden en kritische vragen.
Om Wetenschapsforum verder uit te bouwen komen er in de naderende periode ongetwijfeld diverse veranderingen met de frisse inzichten en energie van Ramzi. Toch hoop ik dat 1 ding niet zal veranderen, namelijk hoe iedereen hier met elkaar omgaat. Want die open en helpende houding is en blijft goud waard.
Ik wil iedereen bedanken die zich de afgelopen 2 decennia heeft ingezet voor het forum, zowel de vrijwilligers als alle gebruikers die hun kennis en tijd ter beschikking hebben gesteld. Zonder jullie waren we nooit zover gekomen! Daarnaast wens ik Ramzi veel succes de komende tijd, ik vertrouw erop dat het forum nog lang een plek zal blijven waar veel mensen elkaar kunnen helpen en inspireren.
Groeten en wie weet tot ziens (of typs natuurlijk!)