Ik heb een glas met water en een paar druppels UV Max Blue van fluotechnik.com https://www.fluotechnik.com/traceurs-in ... -blue.html. Dit maakt dat de heldere vloeistof UV licht in zichtbaar licht omzet. Als ik met een UV penlaser (405nm) hier op schijn zie je de lichtpunt zeer helder op het oppervlak zichtbaar oplichten. Het UV licht dringt een maar kort in de heldere vloeistof door. Hoe sterker de oplossing hoe korter. Het lijkt dus er op dat in korte afstand het UV licht omgezet wordt in zichtbaar licht. Als ik een rode penlaser pak zie ik de rode lichtpunt pas op de bodem. Dit rode licht gaat dus zonder hinder door de heldere vloeistof.
De twee lichtpunten bij elkaar geven een wonderlijk beeld, de ene 'drijft' op het oppervlak, de andere bevind zich op de bodem. Leuk om mee te spelen.
Mijn vraag is: zou er ook een kleurloze heldere vloeistof zijn die het rode licht (of groen etc) gelijk op het oppervlak zou tonen? Mijn verwarring komt er uit voort dat er kennelijk een heldere stof is die licht weerkaatst uitstraalt. Normaal zou je dat doen door een troebele vloeistof te maken, melk bijvoorbeeld. Aangezien de gebruikt vloeistof helder is en zeer aanzienlijk verdunt werkt die vloeistof dus anders. En vraag ik me af of dit ook voor andere golflengtes licht bestaat.
En je zou dan ook kunnen vermoeden dat er stoffen bestaan die rood licht naar groen omzetten oid..