wnvl1 schreef: ↑zo 10 dec 2023, 00:23
Het is belangrijk om na te denken over wat je bedoelt met 'Dus de massa die je ziet neemt inderdaad af als je dichter bij de massa komt.' Wat is jouw definitie van massa?
Dat is de massa zoals de schrijver van het artikel uit de vorige link die je gaf er voor zover ik het begreep tegenaan keek. Ik neem aan dat dat dan de massa is die je gebruikt om de kromming te berekenen.
De Wikipedia link in het vorige bericht kan ik weinig meer mee dan concluderen dat praten over massa blijkbaar vooral veel verwarring sticht. Ik kom steeds meer tot de conclusie dat het totaal zinloos is om hier over een beeld te vormen zonder de hele theorie goed te beheersen. Maar ik heb weinig behoefte om daar nog veel energie in te steken omdat ik gemerkt heb dat na de energie die ik er tot nu toe heb ingestoken er nog geen enkele uitleg voor mij is gepasseerd die de zaak goed kan uitleggen zodat het stap voor stap te volgen is vanaf het begin.
Wat ik steeds alleen maar zie is dat verwezen wordt naar begrippen die ook weer onduidelijk zijn, bv de wikipedia pagina's zijn daar een goed voorbeeld van. Die zijn denk ik vooral bedoeld als geheugensteuntje voor mensen die de theorie al beheersen, maar zinloos voor mensen die de theorie willen leren via zelfstudie. en al die youtube filmpjes kom je ook niet veel verder mee en zijn voor een deel ook nog onzin.
Het begint voor mij al met de overgang van SRT naar ART. Hoe kom je bv tot het inzicht vanuit de SRT hoe je kromming kunt beschrijven via de koppeling van versnelling en zwaartekracht via het equivalentie principe.
praten over zwaartekrachtabsorptie heeft volgens mij alleen maar zin als je dat kunt vertalen naar een theorie. De enige theorie die daarvoor in aanmerking zou komen is de ART want newton zwaartekracht zit het effect zowizo niet in. zwaartekracht absorptie betekent in feit afname van massa. Zo zijn we volgens mij op het idee gekomen van het van elkaar af brengen van 2 massa's wat dan minder massa zou moeten opleveren. Daar was een link van gegeven en verderop nog een link waarin staat dat massa inderdaad afneemt omdat je energie levert of vrijmaakt als je massa verplaatst niet volgens een geodeet. Maar als het nu verwarrend is wat dan de definitie van massa is dan houdt het voor mij wel een beetje op hier.