wnvl1 schreef: ↑zo 10 dec 2023, 16:46
Dat klopt, lijkt mij. Dat het licht gaat krommen kan je afleiden uit het equivalentieprincipe. Maar hoe de tijdruimte juist gaat krommen kan je volgens mij niet echt beredeneren vanuit gedachte-experimenten.
Mijn beredenatie kwam voort uit het feit dat licht altijd rechtdoor gaat. Dat was bij mij dus het uitgangspunt. als je dat combineert met het equivalentie principe dan volgde daar direct uit hoeveel de ruimte moet vervormen. (dus niet hoe de ruimtetijd moet krommen). Dat is natuurlijk wel alleen toepasbaar voor een beperkt deel van de situaties, immers het zal niet gelden voor snelheden in de buurt van de lichtsnelheid (afgezien van licht zelf) en ook waarschijnlijk alleen voor zwakke zwaartekrachts velden zoals in ons zonnestelsel.
Ik ben wel benieuwd of ik met de door mij beredeneerde vervorming de juiste perihelium precessie van mercurius zou kunnen berekenen [1]. Dat zou namelijk het bewijs zijn dat het idee klopt. (of in ieder geval niet fout is)
De vraag is voor mij nog of het feit dat licht altijd rechtdoor gaat in een gekromde ruimtetijd ook het uitgangspunt was voor de ART, of dat dat juist het gevolg was.
[1] dat zou te berekenen zijn door in elk punt van de baan van mercurius de vervorming van de ruimte te berekenen via een hoek rotatie per meter baan lengte en dat dan die rotatie te sommeren over de hele baanlengte en die totale rotatie is dan de rotatie per baan omwenteling. wat er dus feitelijk gebeurt is dat de baan een vector volgt vanuit het punt waar de baan op een bepaald moment is, maar dat die vector zelf roteert over dat stukje baanlengte. Wat je dan dus ziet is in feite de baan volgens Newton, maar met die toevoeging dat over een rondje het papier waarop de baan is getekend een beetje geroteerd is rond het brandpunt. de bijdrage aan die rotatie is dan natuurlijk het grootst als mercurius het dichtst bij het brandpunt is van de ellips. die baan is te bepalen op dezelfde manier als ik dat gedaan had met mathcad in bericht van do 02 aug 2018, 23:39 en volgende berichten.