Ik snap even niet waarom dat met de vrije weglengte te maken zou hebben. Kun je dat eens uitleggen?
Je kunt moeilijk een periodiek drukverandering doorgeven aan naburige moleculen als je gemiddeld pas botst met moleculen die een periode of meer van je vandaan zijn.
Dan blijft er van frequenties richting GHz na een heel korte afstand al helemaal niets over.jkien schreef: ↑vr 15 dec 2023, 14:38 Hoogfrequent geluid wordt in lucht zwaar gedempt door visceuze en warmtegeleidingseffecten. Als je de grafiek van deze webpagina extrapoleert is de demping bij 1 MHz ongeveer 100 dB per meter. Geluid van 1 MHz of hoger komt dus niet ver in de lucht.
Maar botsen in in feite wat er met temperatuur ook gebeurt. Dus kun je onderscheid maken tussen botsen tgv thermische beweging of botsen tgv geluidsenergie? of is dat juist de reden waarom HF geluid niet ver komt in gas? wat ik vermoed is dat gas zich als gekoppelde massa veertjes gedraagt juist door de thermische beweging van de moleculen. en voor HF gaat dat mechanisme ergens fout zou dan de conclusie moeten zijn.
De extra druk door geluid is vele ordes van grootte kleiner dan de luchtdruk dus de lokale invloed op de vrije weglengte is te verwaarlozen.
Het verschil is dat er geen veertjes tussen de gasmoleculen zitten. Tussen botsingen hebben ze geen enkele invloed op elkaar.
Maar toch kun je het high level beschrijven met veertjes, immer gas wat je samendrukt gedraagt zich al een veer. De vraag is dus of je kunt begrijpen waarom laag frequente golven dan minder dempen dan hoogfrequente.
Als je het over lage frequenties hebt kun je het (min of meer) als een massa-veer systeem beschouwen. Als de golflengte in de buurt van de vrije weglengte komt kan dat niet. Dat heeft niets met de eerder genoemde demping te maken. Dir treedt al bij veel lagere frequenties op. Onder andere door viscositeit, dus wrijving waarbij geluidsenergie in warmte wordt omgezet.