In een practicumopgave wordt de potentiele energie van een katapult gegeven zonder afleiding:
Is dat een benadering of is het een exacte oplossing?
Moderator: physicalattraction
Weet je ook of de formule voor de energie exact is?
Dat gaat zeker gebeuren. Hoeveel zal ook van de massa van het elastiek afhangen.
Exact in de zin dat deze veerenergie geheel wordt omgezet in kinetische energie van het projectiel, volgens de wet van behoud van energie, in het ideale geval van constante C en massaloos elastiek. Of bedoel je wat anders met exact?
Nee, ik bedoelde of de formule voor \(F_t\) geïntegreerd van \(u=0\) tot \(u=U\) de tweede formule oplevert.
maar de uitdrukking: E=½Cu² die de basis is is het gevolg van die integratie van kracht x weg. Dus het feit dat integreren niet nodig is is dan toch het gevolg dat die integratiestap al in de formule verwerkt is?
Dat kan zeker want een elastiek is zeker geen ideale veer, maar dan gldt dus ook niet de ideale veer formule en dus ook niet de formule voor de katapult die daar dan weer uit is afgeleid. Je moet het dan denk ik doen met gemeten kracht van het elastiek als functie van de positie en dat dan (numeriek?) integreren om het resultaat te krijgen. De natuur is helaas vrijwel nooit genegen om zich aan de middelbare schoolformules te houdenjkien schreef: ↑za 10 feb 2024, 23:33 Ik kan me voorstellen dat je bij integreren merkt dat de effectieve veerconstante \(C_{eff}=C \cdot (1-\frac{d}{\sqrt{u^2+d^2}})\) niet constant is. Ceff is bijvoorbeeld nul als u<<d. Daardoor is \(E_{elastiek}=\frac{1}{2} C \cdot (\sqrt{u^2+d^2}-d)^2\) misschien niet de arbeid die op het projectiel wordt verricht.