In ieder geval net zo onbetrouwbaar.
Wel denk ik dat mensen met wat kennis van het onderwerp er niet ingetrapt waren.
Jouw stelling bestrijd ik. We kennen ook economie, scheikunde, plantkunde. Die takken van kennis een naam geven plaatsen die evenmin buiten de werkelijkheid.Maarten1234 schreef: ↑zo 10 mar 2024, 10:16 Door het apart te klasseren als 'psychologie', lijk je het buiten de werkelijkheid te willen plaatsen. Terwijl in werkelijkheid deze indeling in vakken niet bestaat. Alles is onderdeel van één werkelijkheid. De fysische werkelijkheid en de innerlijke wereld bestaan beiden in één werkelijkheid.
Mentale beelden en innerlijke concepten bestaan niet naast de fysieke wereld, die bestaan in de fysieke wereld. Het zijn resultaten van fysische processen in de hersens. In de toekomst mogelijk van fysische processen in elektronische schakelingen.Maarten1234 schreef: ↑zo 10 mar 2024, 10:16 Dus het erkennen van een 'domein' of 'plaats' waar gedachten zich voordoen naast de fysieke wereld, zou een eerste stap kunnen zijn voor de fysicalist.
Het antwoord dat mentale beelden en innerlijke concepten veroorzaakt worden door fysieke processen, neemt niet weg dat deze 'mentale wereld' bestaat naast de fysieke wereld in één wereld. Erken deze 'wereld' als cruciaal voor de wetenschappen, bijvoorbeeld, als fysicalist.
Dat zou alleen gelden als die mentale wereld zelf niet het resultaat was en onderhevig aan natuurwetten.Maarten1234 schreef: ↑zo 10 mar 2024, 10:30 Toevoeging: wanneer je een idee hebt en dat uit wil voeren, oefent jouw mentale wereld invloed uit op de fysische natuurwetten. Dus die 'mentale wereld' gaat in interactie met de natuurwetten. Er zijn dus niet louter de natuurwetten.
Alles moet zich houden aan natuurwetten, anders zouden het geen natuurwetten zijn.Maarten1234 schreef: ↑zo 10 mar 2024, 10:32 Ga je ervan uit dat enkel de natuurwetten bestaan, of denk je, net als ik, dat wanneer je een idee hebt en dit wil uitvoeren, je interfereert met de natuurwetten en deze dus onderbreekt?
Eventuele nog te ontdekken natuurwetten zullen zo subtiel zijn qua effecten (immers, de bekende volstaan om onze wereld op allerlei niveau's met zeer grote nauwkeurigheid te voorspellen) dat merkbaar invloed op ons gedrag uiterst onwaarschijnlijk is.
Nee, want die ondernemer is onderdeel van de natuur en gehoorzaamt dus ook aan die natuurwetten.Maarten1234 schreef: ↑zo 10 mar 2024, 10:39 Wel, daar ben ik het niet mee eens. Wanneer een ondernemer een idee heeft voor een project en dit uitvoert, interfereert zijn idee met de fysische wetten van de natuur.
Wat zijn "blinde wetten"?Maarten1234 schreef: ↑zo 10 mar 2024, 10:39
Tenzij je beweert dat ook deze interactie via blinde wetten verloopt, en dan gebeurt deze discussie gewoon zonder agenten. Dit forum gebeurt gewoon volgens jou, wetmatig. Dus ik kan er niks aan doen dat ik hier een crackpottheorie neerzet. Dat gebeurt gewoon door blinde natuurwetten.
Geen enkele wetenschappelijke theorie is bewezen of zal ooit bewezen worden.Maarten1234 schreef: ↑zo 10 mar 2024, 10:49 Maar zelfs al wordt de mentale wereld veroorzaakt door fysische processen, wat niet bewezen is (er is enkel een correlatie bewezen, geen causale relatie), dan nog neemt dat het bestaan van dat mentale domein niet weg uit de wereld.
Ik weet niet wie die "men" zijn die dat zeggen en in welke context dat gezegd wordt. Hier kan ik dus niets zinnigs over zeggen.Maarten1234 schreef: ↑zo 10 mar 2024, 11:01 Men spreekt in de neurowetenschappen over 'the neural correlates of consciousness'. Met andere woorden, strict genomen spreekt men over correlatie, niet over causatie.
Wat bedoel je hier met "correleert"? De innerlijke fysieke staat van een computer (waardes van de geheugenbits die zowel informatie als de programma's bevatten) bepalen één op één wat de huidige output is, wat de toekomstige output zal zijn.Maarten1234 schreef: ↑zo 10 mar 2024, 11:01 Ten tweede is dit mentale domein (laten we het voor even 'domein' noemen) relevant, in die zin dat we ons afvragen of dat mentale domein ook bestaat in correlatie met andere fysische processen. Zoals ChatGPT. Correleert er een innerlijk mentaal domein met sommige andere fysische processen dan hersenen? Dat is de vraag die hier uit voortvloeit.