wnvl1 schreef: ↑vr 15 mar 2024, 01:48
Ik probeer even wat definities toe te passen op een wit lichaam dat ik in een zwart lichaam stop.
2. Het witte lichaam kan een temperatuur hebben die lager is dan die van het zwart lichaam.
3. Er is geen probleem met de tweede hoofdwet. Dat probleem zou er pas zijn als er netto warmtetransport is van lage temperatuur naar hoge temperatuur. Met het thermokoppel tussen het witte en het zwarte lichaam uit de post van HansH hierboven kan ik elektrische energie opwekken, maar dat leidt niet tot een perpetuum mobile, dus geen probleem met de tweede hoofdwet.
4. Volgens de definitie is er stralingsevenwicht, want ze zenden allebei evenveel straling uit als ze ontvangen (0 W in dit geval). Stralingsevenwicht impliceert geen gelijke temperatuur.
ik denk dar er eea niet klopt. volgens mij moet het zijn:
2. Het witte lichaam moet in steady state een temperatuur hebben die gelijk is aan die van het zwart lichaam. in dat geval reflecteert het witte lichaam alle straling die het ontvangt dus gaat er netto geen energie van het zwarte lichaam naar het witte lichaam of omgekeerd, dus kan er ook geen elektrisch energietransport zijn via het thermokoppel.
3. Met het thermokoppel tussen het witte en het zwarte lichaam uit de post van HansH hierboven kan ik geen elektrische energie opwekken omdat er geen temperatuurverschil is.
4. Volgens de definitie is er stralingsevenwicht, want ze zenden allebei evenveel straling uit als ze ontvangen (0 W in dit geval). Stralingsevenwicht impliceert gelijke temperatuur.
ik denk dat het verschil tussen zwart en wit lichaam is dat een zwart lichaam alle stralings energie opneemt bij de zelfde temperatuur van beide voorwerpen en bij die temperatuur straalt en evenveel straling uitzend.
Een wit voorwerp neemt niets op aan straling en zend ook niets uit dus blijft alle straling bij het zwarte voorwerp.
ik denk dat je het een beetje kunt vergelijken met water uit een sloot halen en het even verderop het er weer ingooien voor een zwart voorwerp en voor een wit voorwerp doe je helemaal niets. maar in beide gevallen bijft de sloot gemiddeld even vol en de emmer ook. (als je die emmer dan halfvol wegzet)