HansH schreef: ↑zo 24 mar 2024, 14:58
Maarten1234 schreef: ↑vr 22 mar 2024, 11:31
Kijk, ik ben eerder een filosoof dan een fysicus.
maar in hoeverre ben je dan bekend met fysica? als we via dit soort berichten moeten convergeren naar voldoende overzicht en begrip inclusief heel veel fycica helder krijgen dan kon het nog wel eens een heel lang topic en waarschijnlijk niet meer te overzien worden.
Wat ik bedoelde met die uitdrukking dat ik eerder filosoof dan fysicus was, is dat ik nadacht over waarnemers die ruimte en tijd waarnemen.
Ik vertrok niet van het fysische begrip 'tijd' en 'ruimte' op zich, maar vanuit hoe waarnemers dit meten of observeren.
Dat is misschien eerder een fenomenologische invalshoek, zo je wil. Hoe is tijd en ruimte voor waarnemers. Daarom noem ik het eerder 'filosofisch' dan 'fysisch'.
En ik kwam dankzij Einstein tot de conclusie dat er geen andere dan relatieve metingen van ruimte en tijd bestaan.
Ik redeneerde dan verder: wat is dan de absolute verstreken tijd van het universum?
En het antwoord was: verstreken tijd hangt altijd af van wie waarneemt/iemands klok. Dus er is geen absolute verstreken tijd of absolute leeftijd van het universum.
Maar er is wel een object (een foton in vacuum) dat constante waarden vertoont voor ruimte en tijd voor alle waarnemers.
Dus een foton is in mijn denken een speciale waarnemer. Een object dat wanneer je het als referentieframe gebruikt, absolute waarden kan geven voor het universum zonder waarnemersafhankelijk te zijn.
Dus in die zin is het eerder filosofisch dan fysisch. Het vertrekt vanuit waarnemers van tijd en ruimte en niet van het fysisch begrip 'tijd' of 'ruimte' an sich.