Zo uit m'n hoofd: Als je naar een versnelde (Rindler) waarnemer gaat, krijg je een term in de metriek in de tijdrichting met de versnelling.HansH schreef: ↑do 28 mar 2024, 17:58 Column] De schoonheid van wiskunde
Nog even verder discussieren op de juiste plek dan maar:flappelap schreef: ↑wo 27 mar 2024, 17:57 Je kunt niet "slim verwaarlozen" in bewegingsvergelijkingen zonder die vergelijkingen erbij te slepen. In een Newtonse limiet zal er bijvoorbeeld wel ruimtelijke kromming zijn (in de gebruikelijke bolcoordinaten van Schwarzschild), maar als de ruimtelijke snelheid koppelt aan deze connectie coefficienten wordt de term pas verwaarloosbaar in de Newtonse limiet. Daarvoor heb je de geodetenvergelijking nodig.
Jij probeert slim te verwaarlozen met een glazen bol.
Maar goed, ik verleid me alweer tot een discussie die ik al -tig keer heb gevoerd, dus ik stel voor dat we weer ontopic gaan en je evt. het desbetreffende topic kickt.
Er is nog een puntje wat ik graag helder wil hebben mbt het equivalentie principe
volgens het equivaletieprincipe kun je geen onderscheid maken tussen zwaartekracht in een punt en versnelling.
zonder versnelling gaat het licht rechtdoor. dus met versnelling gaat het licht ook rechtdoor maar omdat jij versnelt valt het licht als het ware tov jou naar de tegenovergestelde kant van de versnelling precies zoals jij versnelt. stel even dat ik de versnelling in het gebiedje wat ik aan het bekijken ben als constant mag zien.
Is die aanmame van het vallen van het licht op die manier in ieder geval dan nog wel waar? of zit daar ook al een extra term of extra conditie bij? ik ben eigenlijk op zoek naar waar nu feitelijk het probleem begin wat die factor 2 op gaat leveren.
In de Schwarzschild oplossing zit er echter een soortgelijke (vanwege bolsymmetrie) term in de radiële richting, waarbij de versnelling uiteraard aan de massa M wordt gerelateerd (equivalentieprincipe).
De niet-rel. limiet levert daardoor van zowel de tijds- als radiële richting een potentiaalterm. Dat is de oorsprong van de factor 2.
Verder vind ik "ik benader het op zn Newtons want ik heb geen tijd om me in de ART te verdiepen" een nogal discutabele methodiek en voorzie ik weer de nodige frustratie. Dus als je details wil: sla een willekeurig boek over ART open. Succes.