Rotatie en revolutie zijn een algemene verschijnselen in het heelal.
Zou het heelal als geheel ook kunnen ronddraaien?
De vraag is alleen: ten opzichte van wat?
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Ronddraaien impliceert een centrum. Maar dat lijkt er dus niet te zijn. Je kunt volgens de big bang theorie geen plek aanwijzen waar deze begon.
dat is er dus niet. de theorie is dat het heelal vanaf het moment van ontstaan al oneindig groot was en vrijwel homogeen van samenstelling. alleen is de schaalfactor sindsdien verandert.Dus het wordt steeds groter. oneindig x 10 kun je gewoon doen. dat betekent alleen dat alles sterrenstelsels 10 x zover van elkaar verwijdert zijn, tot aan het oneindige aan toe. maar er is wel een grens aan wat we kunnen waarnemen, want als alles uitdijt dan is er een afstand tot ons waarbij dat groter wordt dan de lichtsnelheid. en dat is dan voor ons de 'visible universe, zijnde een bol' Het is mij alleen een raadsel hoe je tot zo'n beeld komt, maar dat hebben de theoretici blijkbaar goed uitgezocht.
Tenzij je Machs principe aanhangt.HansH schreef: ↑za 23 mar 2024, 21:31 ronddraaien tov de stilstaande referentie betekent dat je krachten ondervindt, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Principe_van_Mach
je kunt dus niet stellen dat jij stilstaat en het heelal om jou heen draait want in dat geval zou je geen krachten ondervinden.
Er is wel een model te maken waarin dat punt wel bestaat.efdee schreef: ↑zo 31 mar 2024, 19:14 @Bladerunner
Het meest voor de hand liggende centrum lijkt mij de plek waar de big bang plaats heeft gevonden.
Vandaaruit is immers alles uitgedijd!
Of wordt het (vesneld) uitdijen door de door mij vermoede rotatie?
HansH: 'je kunt dus niet stellen dat jij stilstaat en het heelal om jou heen draait want in dat geval zou je geen krachten ondervinden.'
Dat beweer ik ook niet; geen antroposofisch of geocentrisch wereldbeeld. Ook geen heliocentrisch beeld maar een wereldbeeld, dat het heelal draait rondom het 'big-bang-punt', waar het ook maar is.
Het 'Ballon Model' is op zichzelf niet strijdig met de gedachte van de Big Bang.Bladerunner schreef: ↑za 06 apr 2024, 13:40 Er zijn nogal wat varianten over het ontstaan van het heelal de een nog controversiëler of slecht onderbouwde dan de ander. Vaak nog minder dan een hypothese, eerder een gedachte experiment. Voor zover ik weet wordt alleen de big bang onderbouwd met voldoende ondersteunende waarnemingen om het 'iets' meer dan een theorie te maken.
Maar als het heelal plat is, moet er dan geen dekpunt zijn?Bladerunner schreef: ↑za 06 apr 2024, 17:33 Die ballon is geen op zich zelf staande theorie. Het is een manier om de expansie van het heelal te visualiseren.