Momenteel is er helemaal geen isolatie in de slaapkamer.
Ik denk niet dat dikke isolatie, met hier en daar wat dunne isolatie plekken een vochtprobleem zou veroorzaken.
De binnenmuur van de slaapkamer is de buitenmuur van het woonhuis. Probleem is dat die muur boven het dak van de slaapkamer doorloopt tot het dak van het woonhuis. Dat muurstuk wordt in de winter koud en de hele muur is dan een grote koudebrug van buitenlucht naar slaapkamer. Of dat in de praktijk een probleem is zal volgende winter moeten blijken en hangt er ook vanaf of die muur een spouwmuur is of niet.
Met een IR-thermometer kunnen dan metingen gedaan worden aan die binnenmuur om te zien of die muur kouder is dan de luchttemperatuur in de slaapkamer. Ik vermoed van wel, vooral als het een spouwmuur is want dan is de buitenste buitenmuur boven het slaapkamerdak in de winter erg koud en dat is dan ook de binnenmuur van de slaapkamer. Probeer het je voor te stellen.
Of ook de binnenmuur isoleren het geld en gedoe waard is durf ik niet te zeggen. Ik zou zeggen: eerst eens een winter zonder proberen en IR metingen doen op vriesdagen.
Bewoner kan ook nadenken wat te doen met de vloer. Wat mogelijk is hangt van het type vloer af. Ook hier is onzeker of vloerisolatie het geld en gedoe waard is. Ook hier volgende winter IR-metingen doen of de vloer te koud is.