flap[u schreef:[/u]pelap post_id=1183350 time=1714410303 user_id=79501]
tuander schreef: ↑do 25 apr 2024, 12:40
Einstein laat de klok voor een bewegende waarnemer langzamer lopen, dat is in klassieke mechanica in feite ook zo.
We nemen twee waarnemers met resp. coördinaten {t,x} en {t',x'}. Beschouw nu een gebeurtenis P. Wat is in de klassieke mechanica volgens jou het verband tussen t en t'?
....
Het verband tussen t en t' kun je uit het (x-t)-diagram halen. Het (x-t)-diagram voor de stilstaande waarnemer in minkowski-ruimte is volgens mij gelijk aan het (x-t)-diagram van de stilstaande waarnemer in euclidische ruimte. De bewegende waarnemer plot je in dit (x-t)-diagram, ook daar geen verschil. Daarna wordt het lastiger.
A: Er is een synchronisatieprobleem tussen bewegende refentiestelsels? {waar kies je (t'=0) t.o.v. (t=0)}
B: Wat noem je het tijd-verloop voor de bewegende waarnemer (t')? {wat is de richting van de t'-as}
Stel dat een stilstaande lichtklok
in alle richtingen 1 keer per seconde tikt (=licht kaatst tussen de twee spiegeltjes). Noem je 1 tik van de
bewegende lichtklok dan 1 seconde in het R'-stelsel? kijk naar het (x-t)-diagram en je ziet het probleem. (synchronisatie) Maar, nog een keer, het (x-t)-diagram voor R in euclidische ruimte is hetzelfde als het (x-t)-diagram voor R in minkowski-ruimte.
Het verschil tussen minkowski-ruimte en euclidische ruimte uit zich denk ik, vooral in de y-richting en z-richting. Daar treedt een verkorting op met de lorentz-factor. Dat moet ik iets nuanceren misschien:
voor Einstein tikt een bewegende klok langzamer (delta-t') = lorentzfactor*(delta-t). Tegelijkertijd verkort voor Einstein elke x-afstand met dezelfde factor (delta-x' = lorentzfactor * (delta-x). Op dit punt moet je jezelf de vraag stellen wat
'afstand' eigenlijk voor iets is. En 'afstand' is volgens mij
'iets tussen twee objecten' dat je
in een bepaalde tijd met een bepaalde snelheid overbrugt (dx=v*dt). Als je de tijd met een bepaalde factor verkort, en je verkort ook de afstanden met dezelfde factor, dan komt de bewegende waarnemer uiteindelijk
in dezelfde tijd aan.
In y-richting en z-richting is dat dus anders bij einstein. dy en dz blijven gelijk, terwijl dt verkort