flappelap schreef: ↑za 04 mei 2024, 08:50
tuander schreef: ↑vr 03 mei 2024, 20:02
A: Δt' = (γ*Δt)
B: Δx' = (γ*Δx)
C: v' = Δx'/Δt'
A&B invullen in C geeft: v'=(γ*Δx)/(γ*Δt)
gamma boven de streep wegstrepen tegen gamma onder de streep geef: v' = Δx/Δt
v'=v
Ik kan hier geen chocola van breien. Als de waarnemer en waarnemer' allebei dezelfde snelheid meten voor een voorwerp staan ze toch stil t.o.v. elkaar? ....
Hm, ja, dat is eigenlijk een goed punt. Het zou hooguit gelden voor de snelheden van de beide waarnemers R en R' langs de x-as ten opzichte van elkaar
flappelap schreef: ↑za 04 mei 2024, 08:50
tuander schreef: ↑vr 03 mei 2024, 20:02
A: Δt' = (γ*Δt)
B: Δx' = (γ*Δx)
C: v' = Δx'/Δt'
A&B invullen in C geeft: v'=(γ*Δx)/(γ*Δt)
gamma boven de streep wegstrepen tegen gamma onder de streep geef: v' = Δx/Δt
v'=v
....Je lijkt Lorentztransformaties te nemen waarvoor Δx=Δt=0, maar we deden toch klassieke mechanica? En waar is de boost in je formule voor Δx'? Is je gamma dan constant hier? Volgens mij snap je zelf ook niet wat je hier doet maar eerlijk gezegd ben ik m'n interesse ook kwijt. Succes met wat je ook aan het doen bent.
Ehm, ja. Mijn post was eigenlijk bedoeld als antwoord op de twee vragen van Xilvo. Ik was alleen vergeten hem te quoten. mijn excuses voor alle verwarring. De formules hebben inderdaad geen betrekking op mijn tekening hier. De post van Xilvo die ik was vergeten te quoten hieronder:
Xilvo schreef: ↑vr 03 mei 2024, 17:19
tuander schreef: ↑vr 03 mei 2024, 14:59
Als je de tijd met een bepaalde factor verkort, en je verkort ook de afstanden met dezelfde factor, dan komt de bewegende waarnemer uiteindelijk
in dezelfde tijd aan.
Ook dat klopt weer niet.
Als ik iemand met hoge snelheid zie langs reizen, dan zie ik
zijn klok langzamer lopen maar hij ziet zijn klok normaal lopen maar juist
zijn reisafstand krimpen.
Dus ze komen niet voor beide waarnemers na dezelfde tijd aan. De reiziger heeft de afstand, volgens zijn eigen klok, in kortere tijd afgelegd dan volgens mijn waarneming.
Oh ja, je bent me nog een antwoord verschuldigd op mijn vraag die ik eerder stelde:
Kun je mij vertellen waar ik de fout in ga, wat ik niet goed begrijp aan de SRT?
Graag met verwijzing naar betrouwbare bronnen. Dank je.