Ik ben hier een tijdje niet geweest, excuus voor het late antwoord.
Maar volgens mij heb je gelijk Antoon, er klopt iets niet aan dat Feynmandiagram.
Om nog wat dingen duidelijk te maken: Bij een Feynman diagram moet je altijd naar het totale plaatje kijken. Alleen de in- en uitgangsdeeltjes (de externe lijnen) zijn reeele deeltjes, de interne lijnen (lijnen die aan twee kanten verbonden zijn), zijn altijd virtuele deeltjes. Er is dus sprake van een virtueel pion.
Het foute aan het diagram is volgens mij het up-quark dat in een gluon en anti-upquarks verandert. Dat kan volgens mij niet, lading blijft behouden, ook in processen met virtuele deeltjes.
Het plaatje kan wel als je het ingaande neutron en proton vervangt door een antineutron resp antiproton.
Wat ook kan: proton en antiproton => neutron +antineutron. (zie hieronder, let op, de tijd loopt hier van links naar rechts).
Voor het correcte Feynman diagram van: p+n => n+p , met het virtuele pion ertussen, heb je vier gluonen nodig. Het vervelende is dat ik hiervan geen plaatje op internet kan vinden. Pogingen om het hier toch af te beelden met 's ------ 's enzo, zijn jammerlijk mislukt omdat bij het posten de regellengte verandert.
Voor de duidelijkheid hier nog een plaatje met alle mogelijke sterke interacties. Het geval dat een up-quark verandert in een gluon en een anti-upquark zit er niet bij.
Overigens, als bronnen naast internet gebruik ik de boeken: Griffiths, Introduction to Elementary Particle Physics en Halzen & Martin, Quarks &Leptons. Daarin staat het goed uitgelegd, maar met een flinke dosis wiskunde.