wat ik elders lees zijn uitspraken als: de omvormer e.d.vragen 200-250 W (het betreft dan mijn Dacia Spring) dus hoe korter je aan het laden bent hoe beter. Mij lijkt logischer een veel lager vast verbruik, en de rest variabel (weerstandswarmte), maar ja, ik ben zeker geen accutechnicus.
Nou ben ik aan het proberen dat te meten , maar dat valt nog niet mee.
Ik heb zo'n "grannylader", instelbaar op 8-10-13 en 16 A.
https://voldt.nl/products/type-2-230v-s ... -laadkabel
Het schermpje geeft van een laadbeurt tot op de 10 Wh nauwkeurig aan hoeveel energie geladen. Maar ja, hoe betrouwbaar is dat?
Bij de karwei om een stekker-energiemeter gegaan
https://www.gamma.nl/assortiment/brenne ... ter-em-231
Dat laadblok wordt bij 13A laden voelbaar warm (bij 8A laden voelbaar lauw) dus dan verwacht je van dat stekkerding een wat hogere aanduiding dan dat laadblok. Nope. Integendeel, net of dat laadblok er 4% energie bij maakt
op drie laadbeurten een constant verschil.
Tja, dan weet je dus nog niks. Dus dat stekkermetertje ligt terug in de meterkast.
Aan de ontvangstkant heb ik alleen de dashboard-aanduidingen. Dat geeft dan de "State Of Charge", SOC, ofwel hoeveel procent van de accucapaciteit gevuld is. Dat schijnt vrij netjes bepaald te kunnen worden aan de hand van de celspanning. Accucapaciteit in de folder is, bij 100% SOC, 26,8 kWh.
Met de huidige temperaturen, dicht bij de optimale omstandigheden voor Li-ion, en een gemiddeld gebruikspatroon (veel 80 km-wegen en een rustige chauffeur), kom ik nu ook wel dicht bij het folderbereik van 220 km voor 100%, dus die accu is wel ongeveer in orde.
Nou heb ik altijd een beetje een tabelletjesfetisj gehad denk ik, en ik houd dus al vanaf de aanschaf al mijn laadbeurten bij. Notitieboekje ligt in de auto. km-stand, aangeduid %SOC begin en einde laadbeurt, aangeduide km bereik (dat wordt dan zo te zien uitgerekend op basis van de laatste ritten of zo)
Dus hup, in excel gegooid, stuk of 40 dataregels intussen. Voor de opgenomen energie ga ik daarbij uit van %SOC x 26,8 kWh .
Veel peil is er niet op te trekken.
Laadrendementen berekend als
toename %SOC x 26,8 / aanduiding laadblok schommelen tussen 89 en 109%
Dat laatste is natuurlijk vollidiot, maar wellicht ook verklaarbaar vanuit de accutechniek? Warmere accu hogere spanning misschien? En dan kun je wel eens zo'n uitschieter scoren wellicht.
Andere variabelen waarover ik lees (of peins):
begin en eind SOC van een laadbeurt (ja, maar ik kan niet steeds van 40 naar 70% laden om maar eens een voorbeeld te geven)
accutemperatuur: kan ik nergens aflezen (wel buitentemperatuur tijdens laden)
lager rendement rond extremere laadbereiken, bijv best van 40-60%, slecht rendement van 80-100% dat soort dingen).
een accu laden die recent heeft gewerkt, of na een nachtje rust? Lijkt het de moeite dat ook te gaan administreren?
In de bijlage een veertigtal historische laadbeurten. Beetje Duits, want ik ben intussen ook lid van het Duitse Dacia-Spring forum.