koudstaal
Artikelen: 0

maximale vloerbelasting

Het huis (uit 1900) waarin ik woon heeft een houten vloer. Op deze vloer heb ik een loopband (treadmill) met de volgende afmetingen geplaatst: 172,50 cm x 80 cm. Het apparaat weg 74 kilo. Ik weeg 123 kilo. Als ik op de loopband loop dan doe ik dat met gemiddeld 5,5 kilometer per uur. Er wordt niet gerend op de loopband. De onderbuurvrouw is bang dat de houten vloer het gewicht van de loopband (met mij erop) en de trillingen die het lopen met zich meebrengt, niet aan kan. :D

Wellicht ontbreken er nog wat variabelen die nodig zijn voor het berekenen van de maximale vloerbelasting maar is er wellicht op basis van de info hierboven toch een indicatie te geven over de vloerbelasting en het risico op instorten bij het gebruik van de loopband?

Alvast bedankt!
klazon
Pluimdrager

Re: maximale vloerbelasting

Als je tijdens een verjaarsfeestje met 12 man in de kamer zit, ben je dan ook bezorgd of de vloer het wel houdt?
Jouw eigen gewicht is wat bovengemiddeld maar dat apparaat weegt net zo veel als een normaal persoon.
Dus daar gaat die vloer echt niet van bezwijken. Waar je buurvrouw bang van wordt is waarschijnlijk dat ze doorlopend de trillingen hoort. Daar zou je misschien iets aan kunnen doen, b.v. een dempende mat er onder leggen.
Jan van de Velde
Moderator

Die vloer zal vast niet bezwijken, maar afhankelijk van de kwaliteit van de vloer(balken) zou ik me nog wel kunnen voorstellen dat de benedenbuurvrouw niet alleen hoort dat je loopt, maar ook (aan bijvoorbeeld de plafondlamp) ziét dat je loopt. Dan wordt het natuurlijk al veel minder leuk.
koudstaal

Bedankt voor jullie reacties. Ik had reeds aan de voor- en achterzijde een yoga-matje op de vloer gelegd (zie foto). Het was niet het geluid dat voor de klacht zorgde maar inderdaad de trillingen. Volgens mij kan er niet meer dan dit (met de matjes) aan doen om het trillen te doen verminderen.
Afbeelding
Bijlagen
IMG_5158
Jan van de Velde
Moderator

Die matjes verminderen misschien wel de kleine trillingen (van het apparaat) maar ik vraag me af of dat het probleem is.
Een volwassen man die over een houten vloer loopt lijkt me dat wel, en daar gaan die yogamatjes niks aan veranderen.
longlay13

Bedankt voor de informatie
boertje125

even voor jouw info
een houten vloer hoort een puntlast van 300kg te kunnen dragen of 175kg/m2 over de hele vloer.
(ook een vloer uit 1800)
bezwijken zal dus niet gauw gebeuren

trillingen en geluid overlast is een heel ander ding.
als het apparaat min of meer tegen de muur wordt geplaatst zal er veel minder overlast zijn dan dat hij midden in een ruimte staat
HansH

Ik lees dat het vooral gaat om veronderstellingen en geen vastgestelde feiten. Wat ik zou doen is even een afspraak met de buurvrouw maken en haar laten kijken wat er in de praktijk gebeurt. Dan kun je op basis daarvan kijken of er wat nodig is of dat er geen probleem is qua trillingen. maar inderdaad het ding in de hoek zetten zodat er minder doorbuiging van het plafond is lijkt me het maximaal haalbare. de dynamische krachten moeten immers uiteindelijk door de vloer geleverd worden want hebben teveel energie inhoud om tijdelijk ergens in op te slaan zoals bv een matje of iets verends.
longlay13

Als ik dit zo lees kan ik me nauwelijks voorstellen dat de vloer dit niet houdt. Als dat het geval zou zijn moet je huis sowieso onbewoonbaar verklaard worden. Ik kan me wel voorstellen dat de onderbuurvrouw misschien bang is voor trillingen. Ik zou de loopband plaatsen boven een ruimte waar de buurvrouw niet zo vaak komt. Een beetje afhankelijk ook van wanneer je op de loopband wil lopen. Wil je dat overdag doen dan is de slaapkamer misschien de beste optie (tenzij je onderbuurvrouw overdag naar bed gaat). Je kunt ook overwegen om hem op je balkon te plaatsen. Een schaduwdoek rechthoek erover en je kunt lekker buiten wandelen zonder de deur uit te gaan.
HansH

Heb je inmiddels al overlegd met de buurvrouw om te zien of er wel een probleem is? communicatie is vaak handiger dan een oplossing bedenken voor een probleem wat er niet is.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”