Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
jkien
Moderator
Artikelen: 0

Duimen

Hoe moet je voor iemand duimen, wat moet je dan precies doen met je duimen?
markos

Re: Duimen

Sla je vingers in elkaar alsof je bidt en met je duimen draai je om elkaar heen, zo duim ik wel eens als mijn vriendin naar de tandarts moet.
jkien
Moderator

Merkwaardig. Dat zag ik ook in de Nederlandse Wikipedia staan, dat duimen hetzelfde is als duimen draaien. In mijn herinnering klopt dat niet, duimen draaien is een gebaar van verveling en tijd doden, niet van hoop en spanning.

Ondertussen vond ik in de Duitse Wikipedia, bij daumen drücken, het gebaar dat wel klopt met mijn herinnering, al had ik het niet meer paraat. Daar staat:
Eine Redensart, mit der zum Ausdruck gebracht werden soll, dass man einer Person Erfolg in einer schwierigen Angelegenheit wünscht. Bei der zugehörigen Geste wird der Daumen zwischen den übrigen Fingern gehalten.

Diese Geste wird in Österreich, in Deutschland, in den Niederlanden, in Kroatien, in Slowenien, in Polen, in der Schweiz, in Schweden, Estland, Tschechien, in der Slowakei, Südafrika und in Russland verwendet, während man in anderen Ländern eher die „Finger kreuzt“ (insbesondere im englischsprachigen Raum, englisch: fingers crossed, vgl. aber auch französisch: croiser les doigts pour porter chance à quelqu’un).

Afbeelding
Daumen drücken (foto uit wikipedia) video

Afbeelding
Duimen draaien (foto uit wikipedia)
markos

Dat duimen drukken ben ik niet bekend mee, ik ken alleen duimen voor iemand, als die wat extra geluk bij een bepaalde gebeurtenis mag krijgen, maar je kan er ook je tijd mee verdoen.
OOOVincentOOO

Na een dialoog met chatgpt kwam ik tot het volgende. Het is een oud gebruik met soms religieuze achtergrond als crossing my fingers for you. Ouder schijnt het ook een symbool te zijn voor verbondenheid De vingers kruisen of om elkaar wrijven.

Ik ken ook de uidrukking van verveling de duimen draaien. Zoals bij Laurel an Hardy deden. Sorry voor de spelling ben mobiel. Duimen draaien of creatieve combinaties om tijd te doden. Heeft misschien een biologische grondslag?
Rhiannon
Moderator
Social:

Als wij vroeger voor iemand duimden, deden we dat door eerst met de rechterduim tegen de wijsvinger van de linkerhand te drukken, dan met een draaiende beweging de linkerduim tegen de wijsvinger van de rechterhand te drukken en dan steeds om en om te draaien met de duim van de ene hand tegen de wijsvinger van de andere hand. Op een gegeven moment ging dat steeds sneller. Dit was in West-Brabant, dus misschien was het een plaatselijk iets.
Contra principia negantem disputari non potest.
OOOVincentOOO

Dat is een vorm van "speciaal" voor iemand duimen! Extra moeite doen voor succes te wensen. En een leuk spel tevens.
physicalattraction
Moderator

Ik ken het duimen voor iemand ook alleen zoals markos het kent, wat jkien duimen draaien noemt. Dat duimen drukken heb ik nog nooit van gehoord. Ik kom oorspronkelijk uit Nederlands Zuid-Limburg, mocht dat voor iemands analyse nog van belang zijn.

Terug naar “Taalkunde”