JasperL
Artikelen: 0

Wie kan mij helpen: stilstaand water in leiding of toch niet?

Hallo,

Zie bijlage voor schets van oude en nieuwe situatie.

In de oude situatie is door een knik of iets dergelijks de waterdruk bij de twee kranen lager dan de waterdruk aan het begin van de leiding. Om dat te verhelpen is een nieuwe leiding aangesloten die het deel waar de waterdruk lager wordt omzeilt. Alleen nu is er een risico dat het water in de oude leiding stil komt te staan. Want, wanneer een van de twee kranen open gezet wordt, zal het water met hoge waterdruk door de nieuwe leiding gaan stromen, waarbij het water in de leiding tussen de knik en de splitsing naar de eerste kraan door het water met de hoge druk tegen gehouden wordt. In dat deel van de leiding (tussen knik en afsplitsing naar eerste kraan) komt het water stil te staan met verhoogd risico op organisme groei en dergelijke. Klopt deze analyse?
Waterleiding oude en nieuwe situatie
Xilvo
Moderator

Re: Wie kan mij helpen: stilstaand water in leiding of toch niet?

De verhouding tussen de debieten in de takken is omgekeerd evenredig met de weerstand van die takken. Er zal dus altijd water stromen.
Hoe is die knik ontstaan? Loop je niet het risico dat de leiding daar gaat lekken?
JasperL

Hi, dank voor de snelle reactie. Kan je dat iets verder toelichten (voor een leek)?
Xilvo
Moderator

Debiet \(Q=\frac{\Delta p}{R}\)
Debiet \(Q\) in (bijvoorbeeld) m3/s, drukverschil \(\Delta p\) in Pa.
De weerstand \(R\) hangt o.a. af van lengte, diameter en bochten in de leiding.
Heb je twee leidingen parallel met weerstanden \(R_1\) en \(R_2\), dan wordt de totale weerstand \(R_t=\frac{R_1 R_2}{R_1+R_2}\), analoog aan de weerstand van een elektrisch circuit met twee parallelle weerstanden.
Bij een zeker drukverschil \(\Delta p\) worden de stromen door de twee takken \(Q_1=\frac{\Delta p}{R_1}\) en \(Q_2=\frac{\Delta p}{R_2}\).

\(Q_t=\frac{\Delta p}{R_t}=\frac{\Delta p}{R_1}+\frac{\Delta p}{R_2}\)
JasperL

En waarom is de conclusie dan dat er altijd water zal stromen in de “oude leiding”? Want in theorie en relatief gezien kan de ene leiding (de oude) dan toch 0% aan Qt bijdragen terwijl de andere leiding (de nieuwe omleiding) 100% aan Qt bijdraagt.
Xilvo
Moderator

JasperL schreef: wo 17 jul 2024, 11:58 En waarom is de conclusie dan dat er altijd water zal stromen in de “oude leiding”? Want in theorie en relatief gezien kan de ene leiding (de oude) dan toch 0% aan Qt bijdragen terwijl de andere leiding (de nieuwe omleiding) 100% aan Qt bijdraagt.
Dat kan alleen als de weerstand van de oude leiding oneindig is, dus helemaal verstopt is. Dat is niet het geval, anders had je voor de "by-pass" helemaal geen water meer uit de kranen gekregen.

Is het een leiding voor warm of voor koud water?
JasperL

Koud water
Xilvo
Moderator

JasperL schreef: wo 17 jul 2024, 12:10Koud water
Als het warm water zou zijn geweest dan bestond het risico dat het water in de tak met de grootste weerstand te koud zou blijven om eventuele legionellabacteriën te doden.
Voor meer over legionella (ook in "koudere" leidingen) zie Wikipedia.

Wat is de reden dat het deel met de knik niet vervangen is?
boertje125

Slecht plan haal het stuk met de blokkade er helemaal tussen uit.
JasperL

Waarom is het een slecht plan?
boertje125

Omdat je op geen enkele manier kan controleren of er inderdaad een dood einde ontstaat.
je spreekt over een knik maar je lijkt niet zeker van de oorzaak.
als het geen knik is kan het kan ook een verstopping zijn.

Bij minder debiet kan die nog makkelijker geheel dicht te zitten.
maar zal je dat niet merken doordat het water via een alternatieve route uit de kraan blijft komen.

ik zou overigens eerst even de zeefjes van de kranen controleren en de kranen zelf controleren.
een waterleiding krijgt niet zomaar een knik
kan ook nog zijn dat er afsluitkraantjes zijn gebruikt bij de aansluitingen en deze een stukje dicht staan

Terug naar “Thermodynamica en Stromingsleer”