tuander
Artikelen: 0

aard rotatie en smeltende ijsbergen

In het nieuws las ik over aardrotatie en klimaatverandering. Er zijn volgens mij verschillende mechanismes die een rol kunnen spelen hierin. Het maakt bijvoorbeeld uit of je het hebt over smeltend zee-ijs of over smeltend land-ijs.

Een van de mechanismes die ik me kon voorstellen vond ik grappig. het betreft hier het verschuiven van het zwaartepunt (middelpunt) van een smeltende ijsberg. Het middelpunt van de gemolten ijsberg bevindt zich dichter bij het aardmidden dan het middelpunt van de oorspronkelijke bevroren ijsberg. En dus bevindt dit zwaartepunt zich tevens dichter bij de aardas nadat de ijsberg gesmolten is. Hierdoor zou de aarde sneller kunnen gaan draaien door smeltend zee-ijs
ijsberg zwaartepunt
Rik Speybrouck

Re: aard rotatie en smeltende ijsbergen

door smeltend poolijs gaat de aarde juist iets trager gaan draaien volgens mij. Het smeltwater zakt naar beneden waardoor de aarde (inclusief water uiteraard) nog een ietsje meer afgeplat wordt en trager gaat draaien
tuander

Rik Speybrouck schreef: do 18 jul 2024, 08:29 door smeltend poolijs gaat de aarde juist iets trager gaan draaien volgens mij. Het smeltwater zakt naar beneden waardoor de aarde (inclusief water uiteraard) nog een ietsje meer afgeplat wordt en trager gaat draaien
Dat zou wellicht gelden voor smeltend land-ijs op de polen, niet voor zee-ijs.

Maar, zit ik te denken, ook land-ijs heeft een hogere dichtheid in gesmolten toestand, dan in bevroren toestand. Als een meer algemeen geldende regel gaat een planeet iets sneller draaien als zijn dichtheid toeneemt. Hoe dat dan precies zit in dit geval?
HansH

tuander schreef: wo 17 jul 2024, 19:27 het verschuiven van het zwaartepunt (middelpunt) van een smeltende ijsberg. Het middelpunt van de gemolten ijsberg bevindt zich dichter bij het aardmidden dan het middelpunt van de oorspronkelijke bevroren ijsberg. En dus bevindt dit zwaartepunt zich tevens dichter bij de aardas nadat de ijsberg gesmolten is. Hierdoor zou de aarde sneller kunnen gaan draaien door smeltend zee-ijs
dat zou misschien zo zijn als de dichtheid niet zou veranderen. maar er zijn 2 effecten samen:
1) verplaatsing van het zwaartepunt
2) verandering van de dichtheid.
zou het niet zo zijn dan die 2 elkaar precies compenseren?
Xilvo
Moderator

HansH schreef: wo 21 aug 2024, 09:00 zou het niet zo zijn dan die 2 elkaar precies compenseren?
Er is geen reden waarom dat zo zou moeten zijn. Dan zou dat dus wel heel erg toevallig zijn.
HansH

Het zwaartepunt van ijs en dezelfe hoeveelheid ijs maar dan ontdooit zal vanwege het verplaatste zwaartepunt inderdaad kunnen zorgen voor een sneller draaiende aarde. maar wat is het effect van de rest van het water eromheen? de verplaatste hoeveelheid water eromheen zal hetzelfde moeten blijven immers de massa ijs omgezet naar water blijft gelijk. dus het zwaartepunt van al het water eromheen zal dan ook niet veranderen neem ik aan.

Terug naar “Klassieke mechanica”