Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

Verschil tussen evenaar en pool is bij mij 0.032m/s^2 en was bij Xilvo 0.015m/s^2.
war dat verschil vandaan komt blijft dus de vraag.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

hier nog een plotje van beide situaties vergeleken met alle massa in centrum aarde en met werkelijke massa verdeling.
zwaartekracht3
verhoudung zwaartekracht tussen polen en evenaar is dus met de massaverdeling en ca de helft tov alle massa in het centrum. in beide gevallen centripetale kracht not included en zelfde ellips pad gevolgd van b en a tgv afgeplatte aarde aan de polen.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

Xilvo schreef: wo 14 aug 2024, 10:56 Is niet nodig, daar kan je de hoogtecorrectie die hier gegeven wordt voor gebruiken.
Die volgt direct uit \(g(h)=\frac{G.M}{(R+h)^2}\)
Heet dat dan extrapoleren of corrigeren? je gaat in ieder geval de berekende waarde uitbreiden in de richting van het stukje wat je niet kunt berekenen met het algoritme, maar waarvan je wel de gevoeligheid voor een bepaalde richting weet. ik heb dat nu gedaan met een factor k is denk ik hetzelfde als wat hij doet. tevens kan ik met verschillende k waardes 1.005, 1.01 en 1.015 laten zien dat dat inderdaad mag omdat alle gecorrigeerde curves dan netje over elkaar vallen alsof k1=1 (= pad langs het oppervlak van de aarde volgende a en b van de ellips)
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

ik heb trouwens wat zitten spelen met de reken tolerantie van mathcad. bij de instellingen kan ik een waarde opgeven voor 'convergency Tolerance' en 'constraint Tolerance' beide eerst op 1E-6 gezet en toen kwam de tool er niet meer uit bij 1 km boven het oppervlak. bij 0.001 zag je een kleine afwijking ontstaan tov 0.0001 dus ik heb 0.0001 gebruikt als beste compromis tussen convergentiesnelheid en nauwkeurigheid.
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.694
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Valversnelling in Chimay

HansH schreef: wo 14 aug 2024, 19:08 Heet dat dan extrapoleren of corrigeren?
Het heet lineair benaderen.
HansH schreef: wo 14 aug 2024, 19:08 ik heb dat nu gedaan met een factor k is denk ik hetzelfde als wat hij doet.
Wie is "hij" en wat doet hij?
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

Xilvo schreef: wo 14 aug 2024, 19:24 Wie is "hij" en wat doet hij?
helaas zit de h net naast de j ;) en kan ik het bericht na een tijdje niet meer aanpassen.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

nog wat verder gewerkt aan de mathcad sheet.
ik heb een functie geschreven die de centripetale kracht berekent op een breedtegraad en hoogte boven het oppervlak.
evenzo de bestaande functies uitgebreid met hoogte boven het oppervlak en ook de factor k1 en k1^2 die nodig was om eea te kunnen terugrekenen op het oppervlak terwijl ik de berekening doe 1% boven het oppervlak in de routine zelf gestopt.
en een routine geschreven om de weegschaalaflezing te berekenen op een willekeurige breedtegraad en hoogte boven het oppervlak.
nu kan ik dus alles berekenen voor een willekeurige plek en hoogte.
chemaygewicht
Mathcad - zwaartekracht6b
(176.81 KiB) 28 keer gedownload
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

voor de grap nog even gekeken wat het effect is van hoogte.
de bekende tour de France klim van de Bonette van Jausiers (44 graden NB, 1250m) naar de piek op 2715 meter.
als je dan je weegschaal met 500g gewicht beneden in jausiers calibreert met 500g dan zou je biven op de berg 499.76 mg moeten meten als je de zwaartekracht van de berg zelf niet mee rekent. met die Berg erbij (stel even een bol van 1250m straal met dichtheid=3) dan komt er nog 53milligram bij en kom je op 499.813 g. dus misschien wel leuk om daar een keer naartoe te gaan met je weegschaal met de 500gram.
bonette
bonette 485 keer bekeken
Gebruikersavatar
OOOVincentOOO
Artikelen: 0
Berichten: 1.639
Lid geworden op: ma 29 dec 2014, 14:34

Re: Valversnelling in Chimay

HansH schreef: vr 16 aug 2024, 13:14 de bekende tour de France klim van de Bonette van Jausiers (44 graden NB, 1250m) naar de piek op 2715 meter.
Wat is het effect van luchtdrukverschil op de opwaarste kracht van een object volume 1 liter denk je? Geen idee maar voor heel nauwkeurige massa metingen neemt men luchtdruk mee. Geen idee ben niet meer bedreven in dit soort berekeningen. Voor mijn gevoel niet verwaarloosbaar bij zulke hoogten.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

OOOVincentOOO schreef: vr 16 aug 2024, 19:02 Wat is het effect van luchtdrukverschil op de opwaarste kracht van een object volume 1 liter denk je?
luchtdruk halveert ca elke 5000 meter. lucht heeft een dichtheid van 1.29 g/l op zeenivo. dus op 5000 meter is dat dan nog 645mg/l. Dus doet zeker wel iets. 500g ijzer met dichtheid 7.86g/cm3 is dus a 60cm3 dus 77mg lucht op zeenivo verplaatst. dus op 5000 meter is dat nog maar 38.5mg. dus zou je voor kunnen (moeten) corrigeren
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 4.660
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Valversnelling in Chimay

even snelberekend zou het verschil 12mg zijn tussen Jausiers en col de bonette
500g
500g 441 keer bekeken
Gebruikersavatar
OOOVincentOOO
Artikelen: 0
Berichten: 1.639
Lid geworden op: ma 29 dec 2014, 14:34

Re: Valversnelling in Chimay

HansH schreef: vr 16 aug 2024, 19:32 luchtdruk halveert ca elke 5000 meter. lucht heeft een dichtheid van 1.29 g/l op zeenivo. dus op 5000 meter is dat dan nog 645mg/l. Dus doet zeker wel iets. 500g ijzer met dichtheid 7.86g/cm3 is dus a 60cm3 dus 77mg lucht op zeenivo verplaatst. dus op 5000 meter is dat nog maar 38.5mg. dus zou je voor kunnen (moeten) corrigeren
Dank voor de toelichting

Terug naar “Klassieke mechanica”