Verschil tussen evenaar en pool is bij mij 0.032m/s^2 en was bij Xilvo 0.015m/s^2.
war dat verschil vandaan komt blijft dus de vraag.
Moderator: physicalattraction
Heet dat dan extrapoleren of corrigeren? je gaat in ieder geval de berekende waarde uitbreiden in de richting van het stukje wat je niet kunt berekenen met het algoritme, maar waarvan je wel de gevoeligheid voor een bepaalde richting weet. ik heb dat nu gedaan met een factor k is denk ik hetzelfde als wat hij doet. tevens kan ik met verschillende k waardes 1.005, 1.01 en 1.015 laten zien dat dat inderdaad mag omdat alle gecorrigeerde curves dan netje over elkaar vallen alsof k1=1 (= pad langs het oppervlak van de aarde volgende a en b van de ellips)
Wat is het effect van luchtdrukverschil op de opwaarste kracht van een object volume 1 liter denk je? Geen idee maar voor heel nauwkeurige massa metingen neemt men luchtdruk mee. Geen idee ben niet meer bedreven in dit soort berekeningen. Voor mijn gevoel niet verwaarloosbaar bij zulke hoogten.
luchtdruk halveert ca elke 5000 meter. lucht heeft een dichtheid van 1.29 g/l op zeenivo. dus op 5000 meter is dat dan nog 645mg/l. Dus doet zeker wel iets. 500g ijzer met dichtheid 7.86g/cm3 is dus a 60cm3 dus 77mg lucht op zeenivo verplaatst. dus op 5000 meter is dat nog maar 38.5mg. dus zou je voor kunnen (moeten) corrigerenOOOVincentOOO schreef: ↑vr 16 aug 2024, 19:02 Wat is het effect van luchtdrukverschil op de opwaarste kracht van een object volume 1 liter denk je?
Dank voor de toelichtingHansH schreef: ↑vr 16 aug 2024, 19:32 luchtdruk halveert ca elke 5000 meter. lucht heeft een dichtheid van 1.29 g/l op zeenivo. dus op 5000 meter is dat dan nog 645mg/l. Dus doet zeker wel iets. 500g ijzer met dichtheid 7.86g/cm3 is dus a 60cm3 dus 77mg lucht op zeenivo verplaatst. dus op 5000 meter is dat nog maar 38.5mg. dus zou je voor kunnen (moeten) corrigeren