In Amsterdam kun je het dakterras van een hoog gebouw, "A'dam lookout", bezoeken voor het mooie uitzicht. De webpagina stelt "Ontdek Amsterdam en omstreken vanaf dit 85 meter hoge uitzichtplatform... Schommelen op 100 m hoogte... Spectaculaire lift: in 22 seconden naar 100 meter hoogte" (1,2). Dat klopt natuurlijk niet, want de lift is minder hoog dan het gebouw. Andere websites waren ook verwarrend. Hoogste tijd dus voor een meting. De hoogte van het terras is de hoogte van de vloer van het terras boven het straatniveau voor de hoofdingang.
Methode 1 - met een gps-app op de smartphone mat ik eerst op straat, en 10 minuten later op het terras. Het gps-hoogteverschil was 77 ± 5 m. De geschatte spreiding volgde uit de fluctuaties die ik op straat en op het terras mat.
Methode 2 - met een barometer-app op de smartphone, die de luchtdruk omrekent in hoogte, mat ik dat het barometrische hoogteverschil tussen straat en terras 73 ± 2 m was. Het barometrische hoogteverschil van de liftreis was 64 m, dus bij lange na geen 100 m. De lift begint op de eerste verdieping en eindigt een verdieping onder het terras.
Methode 3 - volgens google earth ligt het straatniveau op 1 m, het terras op 77 m, de bovenkant van een bouwsel in het midden van het terras ('de kroon') ligt op 85 m, en de top van een pilaar daarboven ligt op 96 m. De lookout-website heeft kennelijk deze hoogtes onnadenkend van google earth overgenomen. Hoogtes van google earth worden gegeven t.o.v. NAP (eigenlijk t.o.v. de geoide, maar dat verschilt slechts een paar cm met NAP). Het hoogteverschil tussen straat en terras is volgens google earth dus 77 - 1 = 76 m.
Methode 4 - volgens de hoogbouw website van Amsterdam (link) is de hoogte 85 m. Helaas is dat niet de hoogte van het terras, ze hebben blijkbaar het bouwsel op het terras gekozen.
methode 5 - horizonmethode. Vlak naast Adam lookout staan twee andere hoge gebouwen, waarvan de hoogtes volgens de hoogbouw website 75 en 79 m zijn. In de bouwwereld wordt de hoogte van gebouwen gegeven t.o.v. straatniveau.
Beide gebouwen hebben een vlakke bovenkant zonder bouwsels en pilaren. De ene ligt boven de horizon, de andere eronder. Het verre gebouw is twee keer zo ver als het nabije gebouw (300 m versus 150 m), dus de camera bevond zich op 76 m hoogte. Mijn lichaamslengte gaat er vanaf, dan is de hoogte van het terras 74 m. Maar misschien hebben die twee gebouwen een ondoorzichtige balustrade van 1 m, dan is de hoogte van het terras 75 m.
Nabije gebouwen
Wat is de hoogte van het gebouw: de buitenrand of iets van de rommelige structuren in het midden?
Terras, kroon en pilaar
Een merkwaardige bijzaak: de gps app geeft hoogtes t.o.v. de geoide en t.o.v. ellipsoide. Het verschil is 47 m volgens de app. Maar volgens deze calculator moet het verschil 43 m zijn.