jkien
Moderator
Artikelen: 0

Waarom is een schroefdraad-inch geen echte inch?

Bij het aansluiten van een kraan was een verloopstuk van 1/2 inch (inwendige schroefdraad) naar 3/4 inch nodig (uitwendige schroefdraad), maar de inches klopten niet: 1/2 inch (inwendig) bleek 19 mm te zijn, en 3/4 inch (uitwendig) 26 mm. Op een website vond ik een omrekentabel voor schroefdraden, waarvan ik een grafiek heb gemaakt.

schroefdraad
Trendlijn interne schroefdraad: y = 1.052 x + 0.18, externe schroefdraad y = 1.079 x + 0.25

De vraag is: waarom gaat de lijn niet door de oorsprong, en waarom is de helling niet 1?
CoenCo
Technicus

Re: Waarom is een schroefdraad-inch geen echte inch?

jkien schreef: vr 23 aug 2024, 18:01 Bij het aansluiten van een kraan was een verloopstuk van 1/2 inch (inwendige schroefdraad) naar 3/4 inch nodig (uitwendige schroefdraad), maar de inches klopten niet: 1/2 inch (inwendig) bleek 19 mm te zijn, en 3/4 inch (uitwendig) 26 mm. Op een website vond ik een omrekentabel voor schroefdraden, waarvan ik een grafiek heb gemaakt.

schroefdraad.png
Trendlijn interne schroefdraad: y = 1.052 x + 0.18, externe schroefdraad y = 1.079 x + 0.25

De vraag is: waarom gaat de lijn niet door de oorsprong, en waarom is de helling niet 1?
Je hebt het dus specifiek over BSP draad.

O.a. deze site geeft daar wel een verklaring voor:
https://www.stevensonplumbing.co.uk/bspt.html
BSP sizes don't match up with what you measure on the scale of a ruler, which can obviously cause some confusion. For example a 1/2 inch BSP thread (see above) actually measures more like 3/4 inch with a ruler.

The size was originally based on the inside diameter, measured in inches, of a steel pipe for which the thread was intended. This is the source of the confusion, as people incorrectly think the size refers to the outside diameter of the male thread.
Als je er dan rekening mee houdt dat je met tappen altijd iets materiaal moet verwijderen (dan heb je de offset) en je bij grotere diameters ook dikkere/diepere schroefdraad (de helling >1) toepast, dan ben je er wel denk ik.
jkien
Moderator

Ja, dat klinkt redelijk. De binnendiameter van de buis is belangrijk voor het doel, het transporteren van vloeistof of gas, en de diameter van de schroefdraad is altijd iets groter dan de binnendiameter van de buis.

Afbeelding
Afbeelding uit wikipedia
king nero

CoenCo schreef: vr 23 aug 2024, 18:23 Je hebt het dus specifiek over BSP draad.
NPT/ANSI, met een tophoek van 60°, want BSP (55°) vind je hier in vasteland Europa niet terug bij mijn weten.

Idd, de referentie van de buis (1/2", ...) ging hem in oorsprong over de binnendiameter. Dit geldt nog steeds (ongeveer, want de toleranties zijn redelijk los) voor de standaard wanddiktes (schedules). En, om even de logica van de amerikanen in de verf te zetten, bij dikkere wanddiktes blijft de buitendiameter gelijk (dus ook het gedeelte met de buitendraad) maar verandert de wanddikte. En dan is een 2" ook geen 2" meer binnenin maar kleiner...
boertje125

De maat van dit systeem refereert aan de inwendige buisdiameter van de leidingen
niet aan het schroefdraad.
het systeem is bruikbaar voor een standaard buizenserie (stalengasbuizen).

de verhouding diameter wanddikte daarvan volgt ongetwijfeld uit de gewenste drukcapaciteit

Dat het systeem wordt aangegeven met de binnendiameter van de buis is in de basis gewoon een keuze die door iemand is bedacht.
(Op zich best praktische als je een capaciteit berekening van een dergelijke leiding moet maken.)

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”