het feit dat ay en az een bekend gemiddelde moeten hebben en de AC component daaromheen beweegt. dat moet dus extra info geven over de nuldoorgangen en de pieken die daar vanwege de bekende resonantiefrequentie en het feit dat de beweging bijna een sinus is dus precies tussen de nuldoorgangen moeten liggen.
hoe heb je dat gedaan? is dat op basis van het voorspellen van de uitwijking als functie van de gemeten versnellingen en het feit dat het aan de differentiaalvergelijking van een slinger moet voldoen?
Zoals ik eerder schreef, az heeft geen bekend gemiddelde.
Het is mij niet duidelijk wat je hier bedoelt.
Dar lijk me sterk, immers er is de zwaartekracht die bekend is (9.81 m/s^2) en er is de uitwijking maar de versnellingen die daarmee samenhangen mieten naar mijn idee gemiddeld 0 zijn, immers de schommel blijft als geheel gemiddeld op zijn plek en anders zou die met een versnelling omhoog of naar beneden gaan. dus kun je verder toelichten waarom volgens jou je de gemiddelde waarde van de z component niet weet?
De versnelling is de afgeleide van de snelheid, dus als je informatie hebt over de nuldoorgangen van de versnelling dan kun je de minima en maxima van de snelheid berekenen. en omdat je weet dat de schommel bij benadering sinusvormige uitwijking geeft kun je op basis van het feit dat de snelheid de afgeleide is van de positie dan weer via de nuldoorgangen van de snelheid de minima en maxima van de positie bepalen.
Nuldoorgangen zijn bekend, frequentie is nagenoeg bekend.
Klopt niet. De waarde kan lager dan g worden door de hoek die de z-richting van de schommel met de verticaal maakt, de waarde kan hoger dan g worden door de centrifugale versnelling. Er is geen enkel reden waarom die tegen elkaar zouden moeten wegvallen.
Dat is me bekend.
Ik zie niet waarom dat handig of handiger zou zijn. Ook dan middelt de verticale versnelling niet uit tot g.HansH schreef: ↑wo 28 aug 2024, 10:17 misschien is het handig om de x en z component van de versnelling die de telefoon meet eerst om te zetten naar x en z versnelling tov een assenstelsel wat niet roteert zoals de telefoon haas wel doet. dan weet je zeker dat de z compnent gemiddeld g is en de x component gemiddeld 0
het doel van dit topic is oa om te begrijpen hoe het werkt. vandaar als ik iets uitzoek dat ik altijd het model wat ik gebruik en de stappen toelicht in het topic, zodat anderen er ook wat aan hebben, anders krijg je dat iedereen op zijn eigen eilandje begint met redeneren als diegene er energie in wil stoppen. Dus misschien goed als je wat meer info over je aanpak deelt.Xilvo schreef: ↑wo 28 aug 2024, 10:44 Nuldoorgangen zijn bekend, frequentie is nagenoeg bekend.
Uit de extra versnelling az bovenop g bij de nuldoorgang (laagste punt van de schommel), dat is de centrifugale versnelling, is de snelheid bij de nuldoorgang te berekenen, waaruit weer de amplitude volgt.
maar die centripetale versnelling volgt uit het model zelf, dus kun je als het goed is op die manier meenemen in je berekeningen.Xilvo schreef: ↑wo 28 aug 2024, 10:44 Nuldoorgangen zijn bekend, frequentie is nagenoeg bekend.
Uit de extra versnelling az bovenop g bij de nuldoorgang (laagste punt van de schommel), dat is de centrifugale versnelling, is de snelheid bij de nuldoorgang te berekenen, waaruit weer de amplitude volgt.
Zoals ik eerder schreef, az heeft geen bekend gemiddelde.
Hierboven heb ik beschreven wat ik heb gedaan. Wat ik niet heb beschreven is bekende mechanica van een slinger.HansH schreef: ↑wo 28 aug 2024, 10:51het doel van dit topic is oa om te begrijpen hoe het werkt. vandaar als ik iets uitzoek dat ik altijd het model wat ik gebruik en de stappen toelicht in het topic, zodat anderen er ook wat aan hebben, anders krijg je dat iedereen op zijn eigen eilandje begint met redeneren als diegene er energie in wil stoppen. Dus misschien goed als je wat meer info over je aanpak deelt.Xilvo schreef: ↑wo 28 aug 2024, 10:44 Nuldoorgangen zijn bekend, frequentie is nagenoeg bekend.
Klopt. Die heb ik gebruikt om de amplitude te bepalen, zoals ik al eerder schreef.
uiteindelijk wil je een model hebben waarbij je uit de ingevoerde gemeten versnellingen de bewegingen van de schommel kunt terugrekenen. het lijkt mij handig als je dan een aantal zaken van elkaar ontkoppelt, maar ik ben er nog niet in detail ingedoken, dus als jij al kunt concluderen dat dat geen nut heeft ook prima, maar ik kan het alleen volgen als je meer info deelt over je gebruikte model en gedachtestappen. anders zou ik het wiel opnieuw uitvinden en daar heb ik op dit moment niet heel veel behoefte aan als het niet echt hoeft.Xilvo schreef: ↑wo 28 aug 2024, 10:44Ik zie niet waarom dat handig of handiger zou zijn. Ook dan middelt de verticale versnelling niet uit tot g.HansH schreef: ↑wo 28 aug 2024, 10:17 misschien is het handig om de x en z component van de versnelling die de telefoon meet eerst om te zetten naar x en z versnelling tov een assenstelsel wat niet roteert zoals de telefoon haas wel doet. dan weet je zeker dat de z compnent gemiddeld g is en de x component gemiddeld 0
je hebt het globaal omschreven, maar niet in formules en algoritmes en opvolgende stappen daarmee samenhangend. Dat is wat ik bedoel met delen van informatie, zodat anderen er wat aan hebben.